ronjaaaandersson

Alla inlägg under januari 2015

Av Ronja Andersson - 11 januari 2015 23:23

Hej!


Igår klev jag upp 06.30, för att sedan åka till norrmalm med alla tre ponnysar.  Jag började rida Nagar i det kalla ridhuset medans Saga hopptränade för Carro i det varma. Red Nagar i ca 35 minuter, och han var pigg och glad!   

Sen ställde jag in honom och skulle just gå och titta på Sagas träning då mamma kom och berättade att jag skulle rida Kingen då han hade stuckit med Saga 3 gånger.

Satte mig upp på honom, och när jag skulle fatta galopp försökte han dra ner huvudet och sticka, men jag är ju lite längre än Saga så jag satte mig ner och höjde handen samtidigt som jag höll om med benen. Sen var det som att han gav upp =) Var med och hoppade övningarna som var kvar på träningen. Och vi avslutade med en bana och han skötte sig jättebra! Väldigt snäll på hinder är han iallafall, den lilla busen!


Sen red jag Lindy för Carro. Vi började med lite travbommar, cavaletti och travhoppning. Sen hoppade vi några fler övningar innan vi hoppade bana. Lindy var jättefin, väldigt lugn! Men hon blir lite sur när jag flyttar henne undan för skänkeln i svängarna, men det är för att hon mest tycker det är jobbigt!   

Hoppade inte banan jättehögt, sista linjen kanske var på 80.90 cm, men annars lägre. Men hon hoppade jättefina språng och var inte alls lika pigg och studsig som hon brukar.


Direkt efter träningen igår åkte vi till husvagnen och sov där tills idag. Känner mig duktig, red 3 hästar sen åkte vi slalom i typ 1.5 timme, sen på kvällen åkte vi skrana i backen   Och idag åkte vi ännu mer slalom =)


När vi kom hem från husvagnen i eftermiddags åkte vi och firade min kusin som fyller år idag.

Ikväll har jag varit ute i stallet och packat inför Lotta träningen som är imorgon!!!!

Min snälla mamma har även klippt Lindy (bara halsen då hon inte var jättesnäll).



Nu är det bäst jag sover så jag orkar träna imorgon, Godnatt!   

Här kommer en godnatt-puss från Lindy   (åt fel håll då bilden är lite för stor)

 


Av Ronja Andersson - 10 januari 2015 00:07

? Longerade Lindy
? Skrittade Nagar Barbacka
? Longerade Nagar m gummisnodd.
?Jag och mamma klippte Kingen

- Efter en hel dag på Ikea och Birsta ;)

Av Ronja Andersson - 8 januari 2015 22:26

Ikväll red vi ut med alla våra hästar. Hade sett fram emot en härlig ridtur på våra fantastiskt snälla hästar men jag vet inte vad som gick snett =)  Mamma red Nagar med Ranka på släp, saga red Kingen och jag Lindy.

Det började med en livsfarlig hästätande snögubbe. Sen höll hästarna på att halka ihjäl sig då underlaget var KASST!!! Efter det kom en livsfarlig bil bakom oss, Kingen började "bocka" och Lindy var allmänt rädd då hon är bakskygg som ni kanske vet. Tillslut red vi in på en åker i förväntan om att det var bättre underlag där, men den var inte mycket bättre då det var ojämnt.

Kingen började "bocka" och jag fick sitta och säga luuuuugn hela tiden till Lindy för att hon skulle hålla sig på marken.  Och som grädde på moset skenade Kingen iväg med Saga och då blev Ranka jätterädd!

Men Saga satt kvar tills hon fick stopp på Kingen, då klev hon självmant av och vi red och hon gick hem (i djupsnön).


Haha, annars var det ju fint väder och så   


Imorgon åker vi till Ikea, sen på kvällen när vi kommer hem måste vi nog ner till ridhuset och rasta hästarna lite, eller vad tror ni?! =)


Hejdå! /R



-

Av Ronja Andersson - 7 januari 2015 22:18

Hej!


I förrgår åkte vi till husvagnen och sov där en natt. Åkte massor med slalom, och på kvällen åkte vi skrana i backen   

Sen igår när vi kom hem åkte vi till norrmalm med Nagar, Lindy och Kingen. Hannah red Lindy, och hon ska göra det ett tag framöver för att utbilda henne lite.

Men det gick iallafall bra! Hon red med gramman ett tag, bara för att få lite hjälp i början när man ska lära henne att gå i rätt form.

Jag red Nagar samtidigt. Försökte få honom att sträcka framåt och neråt nacken så att han inte skulle gå och spänna sig då han är lite känslig i ryggen.


--------------------------------------------------------------------------------------


I "morse" gick pappa med Lindy och jag red Ranka ner till ridhuset där Hannah red Lindy och jag Ranka.

Lindy gick mycket bättre idag! Hon var inte alls lika spänd och på tårna som hon var igår.   

Jag red Ranka samtidigt, och hon var lite taggad =) skrittade och travade bara, men hon studsade, småstegrade och sen kom hon på att hon ville ut ur ridhuset mm. Haha hon är söt!


När mamma slutade jobbet gick hon med Nagar och jag red Kingen ner till ridhuset. Hon longerade Nagar i skritt och trav där, och jag red Kingen i alla gångarter. Båda skötte sig jättebra!! Väldigt skönt att ha ett ridhus så nära!!


Här kommer en bild på Snygg-Kingen =)

 

Av Ronja Andersson - 4 januari 2015 23:09

Hej!


Idag åkte vi till norrmalm igen. Det är så trist att det knappt går att rida ute, vill ha snö NU!

Men iallafall så tog vi med oss Nagar och Ranka. Mamma gick med Nagar i 20 minuter, medans jag red Ranka i skritt. Och förresten, det var första gången vi red henne efter vilan =)

Sen longerade mamma Nagar i trav i 10 minuter innan hon satte dit en gummisnodd som hon longerade honom med i ca 7 minuter.

Samtidigt som mamma longerade Nagar red jag Ranka i skritt och trav, men mest skritt då. Red i typ 4 varv åt båda hållen i trav, resten skrittade vi. Älskar verkligen Ranka   


Sen bytte vi, mamma skrittade av Ranka ett tag medans jag red Nagar i några minuter.


Lindy och Kingen fick vila idag, då dom hopptränade igår.


Haha försökte ta en fin bild av min lilla nallebjörn, men ja ni ser ju resultatet. Hon var lite less att stå på gången!

 

Haha vet att bilden är åt fel håll, men jag orkar inte fixa det just nu   


Av Ronja Andersson - 3 januari 2015 23:19

Hej! I morse var det hoppträning för Carro som stod på schemat. Första träningen för i år, och första hoppningen efter vintervilan.

Jag red Lindy, och hon var väldigt lugn och behaglig till skillnad från igår när vi red ut. För då visade Lindy upp alla sina konster på en gång. Det började med rodeo när mamma slängde upp mig, bara för att jag råkade sätta mig lite snett i sadeln, L började tokbocka och jag hade inga stigbyglar, men det gick bra. Sen körde vi galopp på stället hela vägen ända ner till ridhuset, men det var inte det jag skulle skriva om.


Vi började träningspasset med att trava bommar efter långsidan, sen skulle man vända typ snett igenom och rida mellan två grindar som stod en bit ifrån varandra, och sen på båge till en vattenmatta man skulle trava över. L var väldigt lugn och lydig, och det var skönt att hon inte alls var rädd för vattenmattan, utan travade glatt över (okej, första gången hoppade hon över, men utan att tveka det minsta)


Sen red vi i galopp på en åttvolt, först över vattenmattan och sen mellan grindarna. Eftersom breddade vi vattenmattan (för den var ihopvikt i början) och flyttade ihop grindarna tills man kunde hoppa över grindarna och över vattenmattan.


Efter det gjorde vi en övning på andra långsidan. Det var först ett räcke sen 4-5 galoppsprång fram till två studs och sen 4-5 galoppsprång fram till ett räcke. Superbra övning för Lindy, som måste träna på styrkan. Hon måste orka hålla ihop galoppen, men inte bli för "struttig" utan ha en rund galopp med hela galoppsprång.

Vi gjorde den övningen i båda varen några gånger, och L skötte sig jättebra, men jag måste  fortsätta träna på hennes galopp!

Efter den övningen valde vi (jag och Saga) att sluta, då våra ponnysar inte riktigt är igång än.


Efter träningen longerade vi Nagar ett tag med gummisnodd (bara i skritt och trav), så att han skulle få jobba lite. Haha men han funderade mest på att sakta av hela tiden! Min lilla latmask =)


Hejdå!


Hade ingen bild från träningen, så jag och Oboy får stå för bilden idag.




Av Ronja Andersson - 1 januari 2015 20:03

Halloj!


Idag åkte vi till norrmalm med alla 3 ponnysar. Jag började rida min vilda racerponny ( Lindy ). Hon var ganska lugn i början, men i galoppen blir hon lite speedad =) Vi red även lite trav och galoppbommar (första gången vi red bommar efter vilan). Hon skötte sig jättebra! Vi hade lite olika avstånd på bommarna bara för att träna på att reglera galoppen.

Men hon är fortfarande väldigt bakskygg, så det måste vi träna bort!


Sen red jag Nagar, mamma gick med honom medan jag red Lindy så att han skulle vara ordentligt uppvärmd.

Travade honom i ca 10 minuter på helt långa tyglar, efter det galopperade jag honom på lite kortare tyglar i lätt sits, 2 varv åt båda hållen. Avslutade sen med att trava lite bommar, och han har inte sett en enda bom sen i slutet på Oktober?!?! Det är ju en hel evighet sedan. Längtar ihjäl mig tills jag får börja hoppa honom!


När vi kom hem fick Nagar lite massage också =)


Bjuder på några fina bilder från Mitt Hjärta. HAHAHA!!!




Av Ronja Andersson - 1 januari 2015 19:54

Hoppas att alla hade en trevlig nyårsafton, för det hade jag! Vi var hos min moster och åt jättegod 3-rätters middag =)

Det var även hatt-tema, och jag hade en cowboy hatt på mig, Haha =)


Haha pappa lekte Dynamit Harry ett tag också =)



Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards