ronjaaaandersson

Alla inlägg under juni 2016

Av Ronja Andersson - 21 juni 2016 15:12

Ni kan dra ett stort svart streck över rubriken. För det går inte så bra för oss just nu... Jag är hästlös!


Som ni kanske märkt så har Ranka varit halt ett tag nu. Det började med att hon blev halt efter vilan i December förra året. Vi lät henne vila ett tag, sen började vi sätta igång henne väldigt försiktigt. Efter ett tag blev hon halt igen, och vi åkte till Bergsåker i februari där hon blev behandlad för hovledsinflammation 3 gånger.

Nu har vi skrittat henne 3 veckor, samt travat 3 minuter per dag i 3 dagar nu. När jag skulle rida henne på banan förra veckan, så var hon dålig igen. Eller jag vet inte om jag ska kalla det halt. Hon var iallafall inte fräsch...


Samma dag, förra veckan. Skulle mamma rida T2 på banan och då var han halt?!. I februari innan våran första tävling var han också halt. Men blev då behandlad för hovledsinflammation 1 gång. Sen var han helt bra. Vi hann tävla honom på en tävling, för att se hur fruktansvärt bra han egentligen är. Och 1 vecka senare är han halt. På det andra benet!

Vi var med honom hos PH Vet i Timrå igår... Hade hoppats på en hovböld eller något liknande. Men inte det. Han har en hovledsligamentskada på höger fram..


Så nu ska Ranka vila läänge. Och T2 ska vila i 4 veckor till en början, sen får vi se vad som händer...

 

 

Av Ronja Andersson - 17 juni 2016 22:47

Nu äntligen är grundskolan över och jag har sommarlov!! Känns väldigt roligt och skönt, men samtidigt tråkigt att man kanske aldrig mer kommer att träffa några från klassen man gått med i 3 år..


I Onsdags var det Sista kvällen med 9:orna. En bra kväll med god mat och rolig underhållning!

Och igår var det en helt perfekt skolavslutning. Först i kyrkan på morgonen, sen upp till klassrummen och få betygen. Efter det var det äntligen våran tur att få åka flak!! Sen avslutade vi med att äta lunch med hela klassen på Hotellet :)

Här har ni lite bilder!

       

 

           

"Nu sticker eliten, kvar blir skiten!

   

9c, bästa klassen!

 

Av Ronja Andersson - 13 juni 2016 21:46

Så var ännu en tävlingshelg. Denna gång var vi i Vindeln på en tredagars ponnytävling. Jag red alla tre dagar med Lindy och två dagar med Wille och Daisy.


Här har ni lite resultat! :


Fredag:

Daisy LB: Ella red klassen innan på henne, och då hade hon varit väldigt lugn och fin! Hon var nästan lika lugn i den här klassen. Ovanligt lugn på framhoppningen. Men hon hoppade lika bra som vanligt, och det slutade med 0-0 fel och en andraplats!



Lindy LA, bed A:0 - Lika fin som vanligt! Och oj vad hon hoppar bra just nu. Jag red bra och hon var med mig ;) 0 fel och en andraplats. Nu är hon också kvalad till Msv!!!


Lördag:


Wille LC: Han tyckte att allt runt omkring banan var jätteläskigt, men hinderna hoppade han! 0-0 fel. Och fast han sprang allt han kunde i omhoppningen så räckte det inte till en placering ;) Men en jättebra runda ändå!


Wille LB bed A1:a : I den klassen var allt ännu läskigare. En riktig kämparrunda var det minst sagt. Men 0 fel i grunden. Och otroligt fina språng med kombination och allt! Valde sen att avstå omhoppningen eftersom att det skulle bli som en tredje klass för dagen och det kändes lite hårt.


Daisy LB bed A1:a första omgången av Div 1: Vännäs har 2 lag i Div 1 i år vilket är väldigt roligt! Och nu ska vi försöka vinna det här så vi får rida elitserien nästa år! Jag red Daisy i lag 2. Gick ut sist i laget, och ryttarna innan mig hade alla B-ponnyer. Alla dom var felfria så jag behövde bara gå in och glänsa lite ;) Även jag var felfri. En bra, jämn och stadig runda!

I omhoppningen var återigen alla B-ponnyryttare i laget felfria. Gick in och gjorde en heeeelt klockren, felfri och galet snabb runda. Sjukt vad den ponnyn hoppar alltså! Trots att man galopperar stora galoppsprång mot hinderna blir hon inte platt i sprången. Hon tar bara i ännu mer över hinderna!

Blev en andraplats individuellt i klassen, och en vinst med bästa laget!! ;)

 

Lindy LB+ bed A1:a : Den klassen var Zonfinalen av Sveland Cup. Så man var tvungen att kvala i Vännäs för att få rida den klassen.

Vi var 9 c-ponnyer som hoppade den klassen. Jag och 2 andra var felfria i grunden, så det blev en omhoppning. Jag skulle ju bli placerad oavsett, men vem vill inte vinna lixom?! ;) Jag gick ut sist i omhoppningen, så jag hann se hur de andra red. En hade 4 fel men en jättesnabb tid, och den andra hade 12 fel. För att vinna behövde jag vara felfri. Hade det här varit för ett år sedan hade mina nerver verkligen inte klarat av det. Men nu gick jag in där med självförtroendet på topp och satte en felfri ritt ;)

Vinst i Zonfinalen av Sveland Cup, och därmed är vi kvalade till finalen på Grevagården!!

 


Söndag:


LA Lindy: Vet egentligen inte riktigt vad jag höll på med inne på banan. Duktig ponny men mindre duktig ryttare. Hon hoppade strålande 1,2,3,4. På femman kom jag helt fel då jag aldrig bestämde mig för hur många galoppsprång jag skulle ta på linjen. Så det blev något halvt mitt i mellan. Hon hoppade men rev. Sen på 7:an kom jag lite stort så hon rev igen. Efter det valde jag att utgå för att inte skrämma Lindy. Kändes som ett bra beslut.


LC Wille bed A1:a : Fick visst hoppa in och rida första omgången av Div 2. Vännäs hade 2 lag även där, så alla som red den klassen från Vännäs fick rida lag. Wille kändes pigg och glad på framhoppningen vilket var väldigt positivt.

I division 2 får man ha 3 ryttare och räkna bort ett resultat. Jag red sist i laget igen. Och en innan mig var felfri, och en annan var utesluten.

Wille skötte sig prima och var felfri! ;)

Laget gick vidare till omhoppning, där hon som red först var felfri och jättesnabb, och den andra var utesluten. Lilla Wille chockade oss alla och var felfri o snabb! Han bjöd framåt och vi fick framåtlägen på alla hinder! Duktig ponny!! Laget slutade 3:a av totalt 13 lag!!


Avslutade helgen med att ta mig en närmare titt på Vindelns fantastiska underlag då jag hoppade en B-ponny som lyckats slänga av alla sina ryttare, inklusive mig...   


En väldigt bra helg, där Wille har varit felfri hela helgen, Daisy har varit placerad i båda klasserna och Lindy har kvalat Msv!!

 

Sen det bästa av allt var att jag har fått träffa gulliga Ebba m familj, och Nagar!! <3

 



Av Ronja Andersson - 7 juni 2016 22:18

Då var den efterlängtade tävlingsdebuten på fina T2 gjord! Som vi har längtat efter att få vara på tävling med honom, och i helgen var vi i Ö-vik. Vi åkte i Fredags, och jag tävlade Lördag-Söndag.

Mysig tävling. Vi sov i lastbilen. Lugnt och skönt med bara en häst, och en klass per dag!


När vi kom dit i Fredgas trimmade jag honom på kvällen, och oj så fin han var!

   

 

På lördagen red jag 4:e klassen, så jag hann även rida honom då på morgonen. Fast bara i skritt och trav för att mjuka upp honom lite. Red inte så länge.


Sen var det dags att dra på sig vita ridbyxor och kavaj ;)


1.10 Lördag: Hade förväntat mig en helgalen T2, och mitt mål var att överleva framhoppningen och ta sig genom startlinjen och över hinder 1 o 2 inne på banan    Men alltså hallå?! Han var ju hur fin som helst! Framhoppningen som jag trodde skulle vara värst med alla galopperande hästar gick strålande! Inne på banan blev han lite mer på. Men inte alls så som jag förväntade mig att han skulle vara. Han blev inte piggare o starkare än normalt. Jag nådde mitt mål rätt snabbt. Jag tog mig över ettan, tvåan, trean... Ja faktiskt hela banan, FELFRITT! Dessutom räckte det till en 4:e placering! Det trodde jag verkligen inte.

   


Märks att han kan det här med att vara på tävling, för i boxen och när vi var ute och gick med honom var han nästan snällare än vad han är hemma. Skönt!

   


Söndag 1.10: Nu visste jag hur han skulle vara, och hur jag skulle rida. Var lite lättare att ha en plan när man visste att han inte skulle vara helt galen :) Red heelt enligt planen i grunden. Omhoppningen var också sjukt bra! Svängde så fort jag kunde, och plockade bort ett galoppsprång på linjen. En stensäker runda, med en jämnare galopp.

Felfritt, och upp i ledningen i klassen!!

Och vet ni vad?! Det räckte till VINST!

Känslan när man åker till en tävling med målet att ta sig över ettan o tvåan, men åker hem med en fjärdeplacering och en vinst är obeskrivlig!

 

 

 


Vilken helg! Och det här är bara början på våran resa tillsammans, tänk så mycket jag får lära mig på den hästen. Bättre läromästare får man leta efter!

Nu är iallafall planen att inte hoppa några fler 1.10 då det är alldeles för lågt för T2. Han kliver bara över hinderna som att det vore 80 cm ;)

Om två veckor debuterar vi 1.20 på Surf!

 

Av Ronja Andersson - 2 juni 2016 22:35

För exakt ett halvår sedan idag, så åkte min allra finaste ponny som jag någonsin haft hem till sin nya ägare. Min finaste Nagar!

Han kunde verkligen inte fått det bättre, och jag är så glad att just Ebba köpte honom! Han har det bäst och dom är verkligen Perfect Match tillsammans!


Längtar till nästa helg då jag får träffa dom igen i Vindeln på tävling!

   

Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards