ronjaaaandersson

Alla inlägg under november 2015

Av Ronja Andersson - 24 november 2015 21:22

Heej!


I Helgen var det hoppträning för Pontus Westergren. Andra gången jag red för honom. Jag red Ranka båda dagarna (Lördag eftermiddag och söndag). Men på lördag förmiddag fick jag veta att jag skulle rida Daisy också då Ella gjort illa sig o kunde inte rida. 


Lördag:

Vi började med att rida sluta i skritt trav och galopp. Efter det tränade vi på att reglera galoppen mellan 2 sockerbitar, red på 4-6 gloppsprång på ponny och 3-5 på storhäst.

Sen hoppade vi några språng, bla travhoppade, linjer osv. innan vi avslutade med en bana:

 

Ettan var en jättelåg oxer som man travhoppade. Sen galopp över ett kryss. 3 an - 4an var två räcken med 3 galoppsprång mellan, sen direkt på båge 4 galoppsprång fram till en oxer, därefter avslutade man i en trekombination med ett galoppsprång mellan varje räcke. 


Daisy: Hon var riktigt riktigt taggad i början. Men sen väl när vi började lugnade hon ner sig. Hon var väldigt glad och hoppade typ 3 meter över alla hinder ;) Hon var jättefin, så lätt att reglera mellan hinderna och lyssnade verkligen på mig. Sån stor skillnad mot för när jag red henne första gången. Nu är hon starkare och orkar mycket mer! 

Avslutade med en bana på LB. Och det ända som var lite svårt för henne var trekombinationen, då hon hoppar så mycket framåt. Så när hon hoppade över A hindret blev det liiiite trångt till B och C. Men annars var allt klockrent!


Ranka då, hon var heeeelt speed i början! Sluta längst fyrkanten gick väl sådär, men det blev bättre ju längre vi gjorde det. 

Sen reglera galoppsprången över klossarna (Rankas favoritövning) gick bra, men när man skulle länga galoppen blev hon heelt galen ;) Stog och stegrade och hoppade på stället, haha! Men det gick ändå riktigt bra att korta och länga galoppsprången. 

Sen när vi började hoppa lugnade hon ner sig ordentligt. Och då blev det riktigt bra! Ända som var lite svårare var väl trekombinationen för henne också. Men inte för att hon hoppar för långt. Utan att hon hoppar så hööögt över hinderna, det blir så jobbigt då! ;)


Söndag: 

Vi fortsatte det här med att flytta undan skänkeln lite i början, bara för att repetera. Sen hoppade vi på serpentinbågar över 2 kryss. Först långa vägar, sen korta. Sen gjorde vi en liten styrövning. En och en. Man hoppade ett kryss, sen sa pontus vart man skulle. Tex

- Hoppa krysset, vänd höger, hoppa oxern, vänd vänster innanför räcket osv. Tills det blev bra. För att få hästarna lite mer uppmärksamma. Och en själv ;)

Efter det hoppade vi en liten bana 1 varv var. Innan vi till sist avslutade med att hoppa samma bana igen som en evighetsövning, men efter ett tag ändrade man galoppsprången på linjerna. Så Pontus stod och ropade hur många antal galoppsprång man skulle ha. 

 

1 - 2 var 4 normala galoppsprång, sen 2-3 var 6 normala. 4-5-6 var 5 normala galoppsprång. (Ett mer på varje ställe för ponnysarna)


Daisy visade verkligen vart skåpet skulle stå och var helt klockren! Evighetsbanan i slutet var verkligen WOW! Pontus ropade olika antal galoppsprång i slutet och hon var väldigt reglerbar kan jag säga! Fanns inget att klaga på!


Ranka då. Var mycket lugnare då!  Jobbade på med slutorna i början och ja det blev bättre och bättre. Serpentinbågarna och styrövningen gick bara bra, lite svårt eftersom hon hoppar så stort över hinderna men. Det gick över förväntan eftersom hon brukar vara lite svår att svänga.

Evighetsbanan var lite svår i början fick nåt extra galoppsprång på nåt ställe och sådär. Men när vi väl kom in i det gick det strålande. Hon är också väldigt lätt att variera galoppen på! 


Har varit en väldigt givande träningshelg, och nu såhär 2 dagar efter sitter jag med väärldens träningsverk. För efter jag tränat båda hästarna båda dagarna red jag T2. Så 3 hästar ridna stenhårt i 2 dagar. Det tycker jag var bra, även om det blev liiite sent i lördags. Vi åkte hem från norrmalm kl 11 på kvällen ;) Typiskt hästmänniskor!

T2!

Av Ronja Andersson - 18 november 2015 21:35

Heej!


Mycket om T2 nu på bloggen jag vet, men ni fattar inte hur glad jag är över att få chansen att låna en sån häst!


Idag tog vi med honom till ridhuset igen, eftersom det inte går att rida någon annan stans nu. 


Red i andra ridhuset idag, där han aldrig varit, men han var lika cool som vanligt!

Och han var superfin idag, lugn och avslappnad. Vi ställde fram 3 sockerbitshinder längst medellinjen som jag först travade över. Serpentinbågar. Sen travade jag över ena och fortsatte rulla i galopp över dom två andra. 

Och vet ni vad. Vi kunde verkligen inte hålla oss utan var tvugna att prova hoppa ett hinder. Så vi ställde två klossar på varandra så det blev typ 1m ;) Pigg häst och väldigt glad ryttare!


 

Av Ronja Andersson - 17 november 2015 21:50

Halloj!


Igår var det premiär för T2 på norrmalm. Och han var suuperduktig! Gick raka vägen in i transporten och var hur cool som helst med lill-Kingen som sällskap.

Lika snäll i ridhuset, även fast det var flera andra hästar där. (Skönt med en häst som är van att vara borta på tävling!) 

Han var riktigt fin att rida. Och nej jag kunde inte hålla mig. Testade rida över ett pyttehinder. Travade bara över det, och det var kul tyckte T2. Började galopperade o sparkade bakut ;) Han har säkert inte hoppat på ett tag nu ;) 

Älskar verkligen honom, och jag tror det kommer bli riktigt bra med lite träning! Tron kommer man långt på ;)

 

 

Av Ronja Andersson - 15 november 2015 21:31

Heej!


Som ni kanske redan har läst så har vi hämtat hem en ny häst till mig!


Igår åkte vi till Sala, jag provred, och vi tog hem honom. Totalt 120 mil i bil, men det var det värt. För nu står han här, min nya stjärna!

Think Twice, en valack född 00. e. Andiamo - Hinault. Tävlat 1.60 internationellt för några år sedan.

Kommer bli en spännande resa det här, men det kommer krävas en  hel del träning. För han är stor, och stark ;) Men väääldigt snäll! Och jag känner på mig att det här kommer bli super!

Red honom idag på ridbanan i skritt och trav, och ja jag är redan kär!


Av Ronja Andersson - 15 november 2015 21:14

Heej!


I Torsdags hopptränade jag Ranka för Kerstin. Det gick jättebra! Men Ranka hade inte hoppat på två veckor så hon tyckte det var vääääldigt kul!


Vi började med att hoppa fram på studs några gånger. Sen hoppade vi studsen åt andra hållet på rakt spår 6 galoppsprång till en oxer, som dom höjde upp eftersom.

Efter det hoppade vi en båge räcke - oxer några gånger innan vi till sist hoppade bana:
 

Ranka var sjukt fin, och vi hoppade banan på LB-LA! (1.10-1.20). Och extra kul tyckte hon det var att rida på stoooora galoppsprång till trippeln ;)

Av Ronja Andersson - 4 november 2015 09:29

Heej!


Igår direkt efter skolan red jag ut Ranka. Och shit vad fort det blir mörkt ute nu! När jag var på hemvägen var det totalt kolsvart (tur jag hade pannlampa så jag såg vägen iallafall). Men tror ni inte vi ser tre stooora älgar på åkern just brevid vägen. Och Ranka hatar älgar. Iallfall så var det bara att ställa huvet från älgarna och typ skena upp för backen i trav så hon inte skulle få för sig att tvärvända. Men vi överlevde den här gången också!


Sen longerade jag RäserLindy på banan som har vilat i en vecka. Och det var tur jag inte red. Hon bockade hela tiden i början. Men efter jag longerat i 40 minuter så varvade hon ner. 


Idag direkt efter skolan ska jag och Saga rida ut på Nagar och Lindy. Hon får ta Nagar såklart ;) Blir bara att skritta o trava eftersom Nagar har tävlat hela helgen. Sen får jag nog galoppera Lindy lite på ridbanan för att göra av med lite överskottsenergi ;) 


Efter vi ridit färdigt ska vi äta middag och  direkt efter det ska vi åka på hotellet på en föreläsning. Berättar mer om det ikväll eller imorgon. Hejdå!

Av Ronja Andersson - 2 november 2015 21:11

Heej!


Igårkväll kom vi hem efter en galet rolig vecka på ponny SM i Sundsvall. Fina hästar, mycket kompisar och en väldigt bra arrangerad tävling. Kan det bli bättre?! 


Vi åkte iallafall i Onsdags. Innan alla grejor var fixade och hästarna lastade så var klockan 16.30 när vi for. Var framme ca 20.00 Innan alla grejor och hästarna var färdiginstallerade var klockan rätt mycket så sen var det bara att gå och lägga sig ;) 


På Torsdagen började tävlingen kl 11. Jag red en Warm-up med Nagar, LB bed. A. Han var jättepigg på framridningen ;) Och vi var nog lika glada båda två. Han var lika pigg och glad inne på banan, och det slutade med 0 fel och världens största rosett! ;)


På fredagen red jag Alfab Cup omgång 1. Också en LB bed A. Vi var lika glada, samspelta och överrens där. Så vi körde en repris på gårdagen. 0 fel och rosett!


Hoppade även en LA bed A:0 den dagen. Och jag var laddad till 110 %. Vi hade redan vunnit på framhoppningen, shiiiit så fin han var där. Och jag har nog aldrig ridit honom så bra!

Inne på banan fick vi en tråkig start. Han rev ettan... Och jag vet inte varför. 

Sen till tvåan blev det lite krångligt. Hade bestämt vilken väg jag skulle gå, men dom hade längt ut den linjen åt det hållet (vilket jag märkte när jag red genom den väldigt snäva svängen)  så jag vände typ upp just runt hinderstödet. Och eftersom det var en linje så stämde inte avståndet och jag fick lägga in ett till galoppsprång till trean vilket gjorde att han kom lite nära och rev. Men sen blev det riktigt bra, och jag red bra o hästen hoppade strålande! ;)


Lördag hoppade jag LA. Alfab Cup Final. En ganska teknisk bana, men jag hade en plan framför mig hur jag skulle rida. Ta tillbaka där, rid ut där, räta upp mig där osv. Tänkte på alla detaljer. 

Men jag vet inte vad som hände. 3 rivningar... Det har Nagar aldrig. Okej, han kom lite nära på 3:an, därför rev han den. Men sen rev han ut ur 3 kombinationen och ett annat räcke helt utan anledning. Tråkigt. Jag hade ju bestämt mig för att vinna Alfab cupen. 

Men men. Hade en väldigt bra känsla runt hela banan iallafall, och jag följde planen! 


Efter jag hoppat klart kollade vi på omgång 1 av SM, och sen grillade vi och hade mys i lastbilen!


Efter jag hoppat på lördagen var jag osäker på om jag skulle rida på söndagen. Var bara så konstigt att han rev 3 hinder. Och med bakbenen på 2 av dom. Antingen så kan han ju vara trött eller vara spänd i bakknäna. 

Men sent på lördagkväll bestämde jag mig. Jag skulle rida. 


Så på söndagen red jag också en LA, bed. A:0/A:0. Och då testade jag hålla en bättre jämnare galopp och bara ha låg stadig hand, istället för att sitta och lägga honom exakt på milimetern rätt på hinderna hela tiden. 

Och han var riktigt fin! Grunden var klockren. Sen i omhoppningen vart han stark och jag fick inte igenom tygeltagen. Kanske berodde på att han blev lite trött men. 2 ner iallafall. Men en riktigt bra känsla hade jag iallafall. Myycket jämnare galopp!


Så vi summerar en halvbra helg resultatmssigt, men det är ju trots allt känslan som räknas och den har varit på topp! 


Att få avsluta tävlingssäsongen på en så bra ordnad tävling med massor av trevliga funktionärer, bra banor av Leif Hall och riktigt bra priser har varit toppen! En tävling jag sent kommer att glömma! TACK Sundsvalls ridklubb för den här gången! #ponnysm2015sundsvall


Kvällsutsikt över ca 200 boxar!

       



Att få rida in där för fullsatta läktare var riktigt häftigt!

         

Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards