ronjaaaandersson

Alla inlägg under maj 2016

Av Ronja Andersson - 30 maj 2016 21:56

Känns som att det enda jag bloggar om nu är tävlingar. Men jag hinner inte blogga på veckorna, och det enda vi gör på helgerna är att tävla ;)

Förutom i helgen. Eller jag tävlade bara på söndagen.


Vi var på klassresa fredag-lördag på Tallbackens Camping! Väldigt roligt, med massor av roliga tävlingar och musiktävlingar, bad och grillning på kvällen. Sov i mysiga stugor :) Eller sov och sov... Vi vann tävlingen minst sömn iallafall ;) Tror vi sov 3 timmar. Somnade 05.30   

Hade tänkt tävla sista klassen på Surf på lördagen. Men man var väl inte jättepigg när man kom hem från Tallbacken ;) Så det blev inget.


Istället tävlade jag hela Söndagen. Kom dit 3:e dagen på tävlingen, helt utvilad och både jag och hästarna är verkligen i toppform just nu!


Började rida en LA med Lindy direkt på morgonen:
Hon är veerkligen i toppform just nu, och jag vet exakt hur jag ska rida henne. Dessutom var det jättebra banor av Lennart Lindelöw.

Iallafall så slog vi till med en klockren, 100 % FELFRI runda, och en 2:a placering! Bara 1 nolla kvar i LA innan vi är kalade till Msv nu!

 

Det var omvänd ordning på klasserna, så LA o Msv var först. Sen LC, LB.


LC:


Wille: Han var lite rädd i början. Men när jag väl började hoppa inne på banan tvekade han ingenting. Riktigt fin var han! Hoppade hela banan felfritt! Duktig bäbis :)


Daisy: Även hon var duktig, snabb och felfri! Räckte till en 2:a placering!

 

LB:


Lindy: Skönt att kunna gå ner en klass ändå. Red lika bra i den klassen. Stensäkert, välplanerat, felfritt, snabbt och enkelt. Där har ni sammanfattningen från den rundan ;) Shit så fin hon är just nu. Lyssnar på mig hela tiden och vi sammarbetar verkligen, och ja det visar sig i resultaten! Gick ut som första startande, 0-0 fel och ja, det räckte till en solklar vinst! Älskade ponny

 

Daisy: Hon var riktigt fin som vanligt. Hoppade bra, som hon alltid gör. Hade en snabb tid på gång även med henne, men det blev ett litet pet i omhoppningen. Annars en bra runda med bra vägar i omhoppningen!


Wille: Debut för mig och W i LB. Han hoppar det väldigt enkelt med god marginal över hinderna! Dock så var det massa läskiga funktionärer som satt just brevid en kombination, så han stannnade där en gång. Sen hoppade han glatt igenom resten av banan utan problem! Duktig ;)


Ännu en bra tävlingshelg med bara fina rundor och bra resultat! Extra kul är det att Lindy är i sin allra bästa form just nu, hon har aldrig känts bättre! Nu börjar träningen mot Msv B! För LA känns väldigt enkelt för henne :D

 

Av Ronja Andersson - 23 maj 2016 21:47

Hej!


Vilken helg det har varit! Har tävlat Carmencita på Hippo hela helgen. Red 1.10 i fredags och 1.20 lördag, söndag.

Jäättefina rundor hela helgen! Men jag är fortfarande liite sur att jag i princip aldrig kan få ha tur! För dom 2 första dagarna var det såååå nära, men ändå såå långt borta!

Vi har varit snabbast i alla klasser, men då ska ju bommarna tydligen måsta ligga kvar också ;)


I fredags red jag en 1.10, med en suuperfin runda och bra vägar i omhoppningen. Men på näst sista hindret blev det något typ av missförstånd eller vad vi nu ska kalla det. Jag tog en förhållning och hon förstod typ inte att hon skulle hoppa det hindret. Men hon hoppade, och det blev en rivning. Så 0+4 fel.


Lördag, 1.20 bed A:0. Tidshoppning. Red en väldigt bra runda, med bra svängar och fina språng. Snabbt men säkert. Kom dock liiiiiite på sväng in i en kombination, så hon rev insprånget. Surt. Man hörde knappt att hon nuddade bommen. Första utanför placering.


Söndag, 1.20 bed A:0/A:0 - Något revanschsugen efter 2 bra rundor som skulle ha räckt till vinst!

När jag gick in på banan visste jag att ingen hade tagit sig till omhoppning. Om jag skulle ta mig till omhoppning skulle jag bli placerad. Ingen press ;)

Jag red verkligen runt hela banan. Vi försökte verkligen båda två att vara felfria ;) 0 fel i grunden! Red liite större vägar än planerat i omhoppningen. Eftersom ingen varit felfri. Och där satt den! Första dubbelnollan i klassen, och även våran första felfria 1.20 tillsammans. Och inte nog med det. Det räckte till VINST! Endast jag och en till tog oss till omhoppning!

Så glad att jag får rida och tävla Helene´s fina häst, och att dessutom ha bästa coachen Carro på plats gör inte saken sämre ;)


Här har ni massor av fina bilder fotade av Jenny Nyström Welam :)

'

'


Av Ronja Andersson - 16 maj 2016 21:14

Hej!!


Så är årets största och roligaste ponnytävling på hemmaplan över. En väldigt rolig helg, med fina ponnyer och trevligt folk!


Här har ni lite resultat, varning för mycket text då jag red mååånga klasser ;)


FREDAG:


LD, Wille : Första klassen med Wille, ponnyn jag ska tävla till försäljning. Han var jätteduktig! Även fast han inte tävlat så många gånger skötte han sig bra! 0 fel och rosett.


LC, Wille : Lika duktig i den klassen! Trodde han skulle vara lite tröttare då. Men tvärt om. Han var piggare! 0-0 fel:)

LB, Carrie : Det är Vendelas ponny, som jag ridit förut också. Hon var liite rädd för en hög med hinder som stod mitt inne på banan, men det gick bra. 0-0 fel och en fin lugn runda med fina språng!

LB, Lindy: Klockren, säker runda. Hon hoppade jättebra verkligen! Högt över alla hinder. Ibland är hon ju lite tråkig och låg över hinderna. Men idag var hon strålande! Red en snabb men säker omhoppning och slutade med en 4:e placering i första omgången av Sveland Cup.

LB, Daisy: Ellas ponny som jag ridit massor förut. Hon var speedad på framhoppningen och studsade och gjorde luftsprång mot hinderna. Men när man kommer in på banan blir det en helt annan ponny, mycket lugnare! Hon hoppade bra som vanligt. 0 fel i grunden, en ganska snabb omhoppning. Men ett litet skitpet på sista hindret. Hon kom liiiite på sväng. Det var nog därför hon rev. Men en bra runda!

LA, Lindy: Klockren början med fina språng. Kom lite nära på en oxer så hon rev den. Även sista hindret. Totalt 8 fel. Hon lyssnar inte riktigt tillbaka. Samma sak som händer varje gång hon river. Jag tar en förhållning, det händer inget och då kommer man för nära. Ändå ser jag ju hur jag ligger på hindret typ 5 galoppsprång innan, så det är inte så att jag tar förhållningarna för sent heller. Mera dressyr och lydnad!

I övrigt en bra runda med en häst som hoppar jättefint!

LÖRDAG:


LC, Wille: Han kändes lika fin nu på framhoppningen. Valde att inte hoppa fram så många språng ifall han kände sig lite trött. Inne på banan var han också fin. Han hoppar jättefint! 0 fel i grunden, men ett stopp på ett räcke med jääätteläskiga murgrejor som förmodligen åt ponnysar under i omhoppningen. Men han var inte så svårövertalad. När jag tog om det hoppade han!

Foton nedanför av duktiga Hanna Rosehäll!

 


LB, Carrie: Jättefin i grunden, och likaså i omhoppningen. Fick rida lite fortare nu ;) Lade upp tempot lite och svängde lite mer. Slutade med ett litet pet i omhoppningen. Många som hade haft problem med hindret jag rev. Det var en oxer, och man kom lite på sväng och hann inte få hästarna raka. Annars en jättebra runda. Lite surt bara att om vi inte rivit hade vi blivit 3a ;)

 


LB, Lindy: Red en superrunda med henne igen! Hon lyssnade på mig, och allt blir så mycket lättare då ;) 0-0 fel, en snabb men städad omhoppning slutade med en 6:e placering!

Alltså kolla hennes framben!!!

 

LB, Daisy: Hon var lugnare idag, och hoppade lika bra som vanligt! 0 fel i grunden. Red en välplanerad omhoppning där jag plockade bort ett galoppsprång på en linje, vände upp kort in i kombinationen, hade henne rak till hindret alla rev, men. Blev ett stopp på sista hindret. Hade helt glömt bort att hon var lite tittig. Kom lite snett på räcket med murdelarna under. Så hon stannade på det. Annars hade jag vunnit. Väldigt lätt att rida fort med henne då hon är fruktansvärt långgalopperad! Men annars en helt klockren runda i övrigt!


Sen fick jag även rida en clinic med Daisy innan Msv B, inverkansridning! Det var stildomaren som skulle visa och berätta hur hon dömer inverkansridning, vad man ska tänka på osv. Så då fick jag hoppa en liten bana och sen berättade hon vad jag gjorde bra och mindre bra.

Det kom massor av folk och kollade. Tror det var ungefär 70 stycken som stod inne på banan! Hade det här varit för ett år sen hade mina nerver aldrig klarat av att rida en bana så bra som jag gjorde nu ;)

Red bara som jag alltid gör, sen tänkte jag nästan inte ens på att det var så många som var där. Stildomaren som var Lena Sahlin, tyckte jag red bra och även att jag hade en bra sits och position. Det enda hon kunde påpeka var mitt överliv i landningarna. Eftersom Daisy hoppar så fruktansvärt mycket över hinderna flyger man lite särskilt  i landningen   

 


Och vet ni vilka jag träffade i helgen?? Ebba och Nagar!!!!! Såå kul att äntligen få träffa dom igen, och lille Nagar var sig lik!

Extra kul var det att det gick så himla bra för dom. Felfri i alla klasser plus en 5:e placering i LC!

Snyggare ekipage får man leta länge efter ;)



Blev en hel del pussande på fina Nagar under helgen! Fina fina ponny

 


Red en hel del klasser i helgen, och nu har jag nästan skavsår av ridbyxorna ;)


Här har ni några fler bilder fotade av Hanna!

         


Är det det här som kallas att svänga i luften?: ;)

 


Mitt lilla busfrö, med alla fötterna i luften samtidigt ;)

 

Av Ronja Andersson - 12 maj 2016 13:56

Igår efter jag ridit T2 kom Saga och tog över. Första gången hon red honom, och det gick jättebra! Han travade runt där som en ridskolehäst ;) Inte kan man tro att han är en het och stark tävlingshäst! Han såg ut att trivas som barnvakt ;)

Saga påstår även att hon ska rida childrens på T2 nästa år ;)

Ps. Lägg märke till outfiten! Mjukisar, Crocs, min hjälm och min längd på stigläderna ;)

         

Av Ronja Andersson - 12 maj 2016 13:41

Heej!


Idag är det torsdag. Vilket innebär snart helg och tävling! En av årets roligaste tävlingar i helgen. Vännäs stora 3dagars ponnyhoppning!


Jag är laddad, och Lindy också. Hon var galet fin på Carroträningen i Tisdags! 

Jag rider 4 olika c-ponnyer i helgen. Lindy, Daisy, Carrie och Wilhelm - En ponny som jag aldrig sett förut, bara på bild. Som jag ska tävla till försäljning ;)


Insåg just att jag har 3 ponnyer i samma kategori och samma klass imorgon   


Och vet ni vad?! Jag får även träffa Nagar och gulliga Ebba med familj i helgen!! Dom kommer ikväll, och tävlar fredag-lördag. SÅÅÅÅ KUL!!!


Rider totalt 11 klasser fredag och lördag i Vännäs. Sen på söndag rider jag 1 klass i Skellefteå på Carmencita. Uppdaterar er om resultat sen!


Grejorna är putsade och packade iallafall. Många som har frågat vad jag använder för medel när jag putsar mina grejor. Och här har ni mina favoriter som jag använder om grejorna inte är jättesmutsiga:

Först rengör jag med Veredus Curium Soap

 

Efter det smörjer jag in lädergrejorna i Veredus Curium Balsam:

 

 


Nu har jag lektion igen, kanske lägger upp bilder här under helgen. Hejdå!

Av Ronja Andersson - 8 maj 2016 21:25

Vi gjorde det. Vi drog till med en reris på gårdagen kan man säga! Vinst i gårdagens 1.10 och vinst i dagens 1.15 på fina Carmencita. 


En helt klockren runda idag! Satte mer tryck i galoppen, höll i tygeln och höll om med benen. Hon hoppade strålande. Snabba var vi också ;) 2 sekunders marginal till 2:an.

Har helt ärligt inte så mycket mer att säga om dagens runda än att jag red bättre och då hoppar hon hööögt över hinderna ;)


Vilken helg. Igen! 


Nu har jag totalt ridit 5 klasser med Carmencita, och 4 av dom har vi vunnit! Helt galet   


Här har ni superfina bilder från dagens klass fotade av Jenny Nyström Welam!

               

Av Ronja Andersson - 7 maj 2016 23:47

I helgen är det storhästtävling i Vännäs och nu är dag 1 av 2 avklarad. 


Jag har hoppat Carmencita idag. Vilken häst! Red en 1.10 Hon tittade lite på sakerna som låg utanför staketet i början, men efter ett tag när vi kom igång blev det bättre. Hon hoppade strålande! 0-0 fel. Omhoppningen var bäst, helt klart. Hon kan det här med omhoppningar. De flesta sa att det inte såg ut att gå fort. MEN. Det räckte till ännu en seger med henne! Totalt har vi gjort 4 starter tillsammans och 3 av dom är segrar! Helt galet!

Här har ni några bilder från dagen, fotade av:


Jenny Nyström:

         

Sandra Bingebo:

         

Av Ronja Andersson - 3 maj 2016 22:00

Som de flesta av er kanske redan vet så var vi i Gävle i helgen med Lindy och Kingen. Årets första utomhus! En väldigt bra helg! Galet fin anläggning med STOR utebana, bra framhoppning, superfint ridhus osv. osv. osv. 

     


När vi var framme i Gävle började det med lite kaos kan man säga. Vi ställde in ponnyerna i tältboxarna, och efter ett tag kom folk springande och sa att Lindy hade panik. Hon var verkligen livrädd! Hon skakade, och när vi öppnade boxdörren försökte hon slänga sig ut. 

Vi kom sen på att hon aldrig stått i tältboxar. När det blåste uppe i taket blev hon livrädd! Men hon fick vänja sig, och när hon stått där i några timmar och det slutade blåsa blev hon helt lugn! 

 


Här har ni iallafall lite resultat från helgen!


Fredag LB bed. A:0/A:0 -

 

Med en ponny som var livrädd för ALLT var förväntningarna inte så höga. Från att inte kunna stå i boxen, till att vara rädd för alla transporter, högtalarna, startsignalen och hinderna ;)

Hon stog emot före varje hinder, så jag fick sitta och passa henne hela tiden. Helt slut när jag kom ut från banan! Slutade iallafall med 0-0 fel och en 5:e placering på det! Red stora vägar i omhoppningen bara för att vara säker på att hon skulle hoppa. Fin runda!

   

 

 

 

Lördag LA bed. A:0 - 


Hon var inte lika spänd nu. Men fortfarande livrädd för startsignalen ;) Red en heeelt klockren runda måste jag säga. MEN tror ni inte hon river sista hindret... 

Tog en förhållning 4 galoppsprång innan hindret, hon svarade inte, tog en till och då var det redan för sent. Kom typ någon cm för nära hindret så hon inte hann upp med frambenen. Irriterande på en så fin runda i övrigt! Men hon hoppade strålande!

   

Söndag LA bed. A:0 Ackumulatorhoppning - 


Har aldirg ridit ackumulatorhoppningar förut, då det nästan bara finns på storhäst i de högre klasserna. För er som inte vet vad det innebär så är det en tidshoppning. Men man får poöng för varje hinder. 1 poäng för ettan, 2 poäng för tvåan osv. River man så får man inget påäng på det hindret. 

Sen när man kommer till sista hindret (som i det här fallet var hinder nr 10). Så har man en valmöjlighet. Antingen hoppar man 10:an som var ett vanligt räcke. Eller så hoppar man jokerhindret som var ett högt och smalt räcke med bara 2 bommar och några hinderifyllnader. 

Rider man på det vanliga hindret får man 10 poäng om man klarar det, inga poäng om man river det. 

Men tar man jokerhindret får man 20 poäng om man klarar det, och 20 poängs avdrag om man river det. Så det är en liten chansning. Högst poäng och snabbast tid vinner!

Banan i den klassen var byggd JÄTTE låg i början, alltså vi pratar typ LC-LB höjd på hinder 1-3. Sen blev det högre och högre. Och på slutet var det galet högt. Hinder 9 och Jokerhindret var Msv B. Varav nian var en fet, bred oxer ;)


Lindy var iallafall galet fin! Lite svårt att få henne att hoppa bra i början bara, eftersom det var så lågt. Men OJ vad fin hon var. Runt hela banan. Red bra, grejade inte till det så mycket, och då hoppar ponnyn strålande. Trots att vi aldrig ens tränat på Msv var det inga problem! Felfri runt hela banan, förutom jokerhindret som hon rev. 

Blev lite samma sak som dagen innan. Hon tog inte min förhållning i tid, och blev liiiite låg fram. Men alltså hon rörde knappt bommen. Aja, sånt man får ta. Sjukt nöjd med min fantastiska ponny. Nu känns LA verkligen inte svårt längre!


Summerar en rolig tävlingshelg med en ponny som hoppat bättre än någonsin! Nu är det bara att träna lite lydnad så hon lyssnar direkt jag bara rätar upp mig. Samt massor av studs och serier så hon blir lite kvickare i frambenen. Känns som att vi har en bra plan!

 

 


   


Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards