ronjaaaandersson

Alla inlägg under oktober 2014

Av Ronja Andersson - 27 oktober 2014 20:03

Hallojsan!


Just nu sitter jag i soffan och ser kockarnas kamp efter en hel dag på norrmalm. Det var hoppträning för Lotta Björe som stod på schemat.

Tränade först Nagar. Vi började med att rida fram gemensamt. Man skulle flytta hästarna undan skänkeln, rida öppna osv. Nagar var lite spändi början, men ju mer jag aktiverade han desto mer slappnade han av.

Sen hoppade vi fram på några små hinder och flyttade undan i svängarna.

Nagar var jättefin då! Väldigt lydig =)


Sen hoppade vi olika banor med långa anridningar, korta anridningar, raka linjer och böjda linjer osv. Nagar skötte sitt jobb, men vi hoppade inte allt för högt då Lotta tittade på filmen från Södertälje och hon var ganska säker på att han har ont någonstans. Det märktes rätt tydligt idag att han är spänd i ryggen då han sparar sig i sprången och hoppar inte lika runt som han brukar.

Så nu blir det att boka tid hos PH vet i Timrå för en koll av min stjärna. <3

Det känns också väldigt skönt att få bekräftat varför han inte gick så bra i Södertälje!


Sen var det Lindys tur.  På framridningen var det bara att göra det bästa vi kunde, hon är ju väldigt outvildad och kunde inte riktigt utföra alla rörelser men.

Sen när vi började hoppa var hon jättefin! Hon gör det man ber henne om, sköter sitt jobb helt enkelt. Men ibland märker man att hon är ung, ibland glömmer hon ett ben eller så slänger hon sig bara över hinderna =)

Hoppade inte så högt med henne heller. Det finns ju ingen anledning att sitta och hoppa högt när tävlingssäsongen nästan är slut.

Bara en tävling kvar för året, en endagars i Timrå 8:e November.



Av Ronja Andersson - 15 oktober 2014 20:35

Som ni alla säkert vet så var vi ju i Södertälje i helgen. Det var en vääldigt rolig helg.  Kanske inte så bra resultatmässigt. Men massor med erfarenhet!

I Uppvärmningsklassen var Nagar väldigt spänd. V         i fick några rivningar, hälften berodde på för dålig galopp och resten berodde på att han mest var slarvig.

Sen på Lördagen vet jag inte vad som hände. Nagar bestämde sig för att inte hoppa en oxer. Så vi stannade ut oss på samma hinder i båda klasserna. Känns lite konstigt då Nagar typ aldrig brukar stanna. Vi har kollat på filmerna om och om och om igen, och vi vet INTE varför han stannade. 

Men det är bara att bryta ihop och komma igen, som min pappa brukar säga =)


I vinter blir det att träna massor. Känner mig riktigt motiverad nu när man har sett alla fina välridna, lydiga hästar!

     





Av Ronja Andersson - 9 oktober 2014 08:45

Nu är vi äntligen på väg. Mot Södertälje och Swedish Riders Trophy 2014. Vi lämnade gården kl 08.40 och ikväll vid 19.00 är vi framme :)

Av Ronja Andersson - 6 oktober 2014 20:03

Hej på er!


I helgen var det tävling i Sundsvall. Vi hade med oss alla 3 ponnysar. Nagar var bara med för att träna inomhus, så han fick bara gå 2 låga klasser.

Och Lindy gjorde sin första tävling inomhus. Och jag kan säga att hon var rädd för allt och alla.


Lördag:


Lindy L:C Avd. B såklart.  Hon var jättefin på framridningen och framhoppningen. Men när vi kom in på banan var hon livrädd! Jag försökte trava mellan ett hinder och läktaren, men hon stannnade och vände. Sen var jag ännu mer bestämd och då gick hon mkt tveksamt förbi. Sen när jag väl började hoppa banan var hon helt normal igen. Noll fel och rosett =)


Nagar L:B Bed A1:a. En superfin grundomgång med perfekta språng, felfritt så då var det omhoppning.

Omhoppningen var också jättebra, och felfri. Snäva svängar. Men det hjälper inte när de andra skenar. Blev iaf en tredjeplacering =)


Lindy L:B Avd B. Trodde inte hon skulle vara lika rädd i den här klassen. Men det var hon. Och i den klassen stod dessutom ett hinder ända mot läktarsidan. Och jag skulle gå fram och visa det hindret, men det gick inte. Så jag fick lov att strunta i det och hoppas på det bästa. Men trott eller ej. När jag började hoppa var det som att hon inte gjort annat =) Ännu en felfri runda.


Söndag:


Lindy L:B Avd B. Hon fick ett litet utbrått på framridningen och drog in bakbenen under sig och drog iväg. Som att någon skrämde henne bakifrån. Men jag har ingen aning vad som hände.

Sen inne på framhoppningen skulle jag ta av mig jackan, och hon blev rädd då också ;) Men det var bara att vara lugn och försöka få henne att fokusera på annat.

Sen inne på banan var hon ännu räddare. Jag fick henne inte ens att gå förbi läktaren. Fick försöka hitta en annan väg och sen bara styra på ettan. Och då blev det iallafall lite bättre. Men hon var fortfarande spänd, så det blev trav på några hinder.

Men det slutade på ännu en felfri ruda =) Och jag som trodde att jag inte skulle få henne över ettan i nån klass eftersom hon var så spänd.


Nagar L:A Bed A:0. Dvs. en tidshoppning... Jag brukar inte alls vara bra på att rida mot klockan. Men jag hade bestämt att det skulle bli ändring på det! När jag hade gått banan och sett startlistan insåg jag att det var vinna eller försvinna som gällde. Det var inte lönt att  bara rida en felfri runda och hoppas på att alla andra skulle riva, det skulle inte räcka. 

Jag gick ut som startnr 2 av 14 st.

Vi hittade en supersväng direkt efter ettan.

-"Tar jag inte den har jag inte en chans" var det enda som fanns i huvudet på mig innan jag startade.

Men jag tog den svängen och hade ett bra flyt genom HELA banan, felfritt =)

Mitt mål var att träna på att rida mot klockan, och det kan man säga att jag gjorde.

INGEN annan tog den svängen efter ettan, och INGEN annan hade bättre tid än mig. Jag VANN! Jag vann med en hel sekund.

Känns lite skönt att vi bevisade att man inte behöver skena runt banan för att vinna, rider man lite mer normal galopp hinner man ta dom snävaste svängarna, och då sparar man väldigt många galoppsprång. Och galoppsprång är tid!


Är riktigt nöjd över helgen, alla hästar felfria i alla starter. Och alla hästar fick rosett i alla starter!

Kan inte bli en bättre uppladdning inför nästa helg, för då är det Swedish Riders Trophy med Nagar som gäller!!!


(får bättre bilder ikväll, det här är bara mobilbilder)


Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards