ronjaaaandersson

Alla inlägg under mars 2014

=(

Av Ronja Andersson - 29 mars 2014 21:13

Halloj!


Tänkte berätta för er att vi letar en ponny till min just nu. Några av er kanske vet att vi fick hem en ponny förra veckan. Det var en maxad c-ponny på 6 år från Irland. Men tyvärr så stämde inte allt, så vi fick tråkigt nog lämna tillbaka hästen...

Men det är bara att ta nya tag och fortsätta sökandet. Drömmen hade ju varit att hitta Nagars brorsa! Haha drömde tilloch med att vi gjorde det en natt! =)


Vi letar en maxad c-ponny eller en d-ponny som har kapacitet för att gå de högsta klasserna.


Hejdåå /Ronja


Av Ronja Andersson - 17 mars 2014 20:27

Halloj!


I helgen har jag och Nagar tävlat i Timrå, så jag tänkte berätta lite om det.


Vi började första dagen med en L:a bedömning A:0. Han var inte riktigt igång i början, så vi fick ett litet skitpet på tvåan. Men sedan när båda vaknade gick det jättebra.


Sen gick jag och hälsade på Zarre, eftersom han numera är ridskoleponny i Timrå om ni inte läste det i förra inlägget. Han kände igen mig på en gång när jag ropade på honom i hagen <3

På kvällen åkte vi även och hälsade på Bosse, vilket var jättemysigt!


Dag 2 hoppade jag först L:a.

Nagar hoppade superbra på framhoppningen och lika bra inne på banan. Det var en bedömning A:0/A:0. Men det var en ganska tråkig omhoppning, utan svängar. Så jag bestämde mig för att göra en lugn runda och få en bra känsla. Det gick jättebra! Han hoppade jättefint och jag red bra. Och det slutade med en fjärde placering.


Sen var det dags att debutera Msv B!!

Jag var skitnervös när jag gick banan, men väl inne på framhoppningen släppte allt. Hästen hoppade som aldrig förr och jag red faktiskt jättebra :)  Vi gick in på banan med en bra känsla och fick NOLL FEL PÅ HINDER men ett ynka tidsfel (11 hundradelar över maxtiden). Men jag hade aldrig ens kunnat drömma om att nolla första Msv B:n. Hade som mål att ha runt 12 fel. Med det skulle jag bli jättenöjd men... Bättre kunde det inte gått! Har fortfarande inte riktigt smält det =) Slutade dessutom på en andraplacering!


Blev ett kort inlägg nu, men...


Godnatt! //Ronja

Nagar är inte så stressad på tävlingsplatsen =)

Av Ronja Andersson - 17 mars 2014 19:32

-"I 1322 dagar har du varit min. 3 år och 139 dagar tillsammans.

Det går inte att beskriva hur mycket du har betytt för mig.

För några månader sedan varken kunde, eller ville jag tänka

på att du skulle bli någon annans. VI har kämpat hela vägen

tillsammans, DU ch JAG."


Du har tagit mig hela den långa vägen från knappt L:D upp till L:A. Du var min första riktiga tävlingsponny. Ponnyn som lärde mig allt. Du var ponnyn som jag hade kul med. Vi har galopperat i full fart uppför gröna åkrar, badat i älven, fightats på tävlingsbanorna och så mycket annat. Alla våra fram och även motgångar har betytt mycket för mig. Du har varit  en helt fantastisk ponny.

Jag minns den dagen när jag provred dig. Vi var på tävling med mamma, sen såg vi din annons. Vi åkte och tittade på dig, jag red i mjukisbyxor och mammas skor. Du var den första ponnyn jag vågade hoppa när jag provred. Vi var som gjorda för varandra. Det visste jag hela tiden.

För dom andra var du den sega, tråkiga lilla vita ponnyn. Men för mig var du allt. Vi bevisade det för dom. Vi bevisade att man inte behöver ha en svindyr tävlingsponny för att kunna vinna.


Men nu har våran resa tillsammans tagit slut. Du ska få vara en läromästare till fler barn.  Jag är säker på att du har det bra där du står. Och att du är barnens favorit bland ridskolehästarna.

Tack för allt. Moflos Zauron. <3




Jag kommer aldrig att glömma vår resa tillsammans. Alla våra minnen. Din mjuka mule mot min kind, dina varma andetag i  mitt öra.  Vår resa tillsammans har varit fantastisk.

 

 

 




Av Ronja Andersson - 9 mars 2014 15:00

   Halloj allihopa!


I helgen (fredag-lördag) var det hoppträning för Erik Berggren.


Dag 1:


Jag hoppade Ranka. Vi började med att rida travbommar som låg på varje kortsida på böjt spår. Ranka lyfte på benen ovanligt bra :) Annars brukar hon snubbla över alla bommar.

Sen gjorde vi samma sak fast på ena kortsidan galopperade vi över en liten kloss.

Efter det var det dags att börja hoppa lite mer. Vi började på ena långsidan i vänster varv. Det började med ett lågt räcke och sen 6 galoppsprång fram till ett högre räcke. Vi gjorde det några gånger innan vi bytte övning. Ranka var superlydig och det kändes som vi inte gjort annat! Allt stämde hela tiden och jag hade en bra galopp.

Sen hoppade vi samma sak fast på andra långsidan i höger varv. Alltså ett lågt räcke med 6 galoppsprång fram till en oxer. Allt stämde lika bra där!

Sist byggde vi ihop en liten bana som jag hoppade tre gånger. Banskiss kommer längre ner. Första gången var jättebra. Andra rundan var BRA. Inte den bästa rundan, blev lite orytmiskt så jag tog om den igen. Och då var det SUPER! Fanns helt ärligt inget att klaga på. Då var hon DYR!



Dag 2:


Hoppade jag Nagar. Det var banhoppning som stod på schemat. Vi började hoppa fram lite tillsammans, sen hoppade vi bana på en gång. Hoppade först lågt ett varv och sen på MSV höjd två gånger.

Första varvet gick jättebra. Jag lade upp en bra galopp och höll den runt hela banan.

Andra varvet när vi höjde upp till MSV (1,10) så red jag inte lika rytmiskt som förra varvet. Kom lite nära några hinder, men Nagar är bäst så vi var felfria ändå. Erik påminde mig om att rida likadant som första varvet och inte krångla till det så mycket. Då gick det alldelens strålande och vi fick till en superbra runda!!!

 


På kvällen fick vi besök av Equiterapeuten Lisa som kollade igenom både Nagar och Ranka. Båda hästarna var lite spänd i halsen, men med lite massage släppte det. Skönt att kolla igenom hästarna innan tävlingssäsongen börjar.


Jag har mycket nytt på gång nu som jag tyvärr inte kan avslöja just nu. kommer i ett senare inlägg. Lovar!


Hejdåå! //Ronja


Av Ronja Andersson - 6 mars 2014 20:40

Heej! Sorry för dålig uppdatering i veckan. Vad jag har gjort kan jag inte säga just nu, det kommer i ett senare inlägg!

Idag har jag iallafall ridit tre roliga hästar. Började att rida ut på förmiddagen med en pigg och glad Zarre. Härligt väder och en glad ponny var inte helt fel!
Sen åkte vi in till ridhuset med Nagar och Ranka och hoppade. Jag hoppade båda. Började med Nagar. Vi byggde fram samma övning som vi red för Lotta. 2 sockerbitar längst medellinjen och sen en oxer på ena sidan och ett räcke på andra sidan. Svårt att förklara men. Nagar var iallafall jättefin! Jag red dressyr igår och det märktes. Jag kunde flytta honom undan för skänkeln och han reagerade direkt. Han blev lite stark när hinderna blev högre men. Annars var han jättefin! Hoppade jättebra och gick bra på marken.

Sen hoppade jag Ranka. Samma övning. Vi hade lite problem med sockerbitarna som man skulle hoppa på en serpentinbåge då hon är lite stel och jag blir lite fast i handen. Men med lite träning så kommer det bli jättebra. Hon hoppade också jättebra. Vi breddade oxen ordentligt för att lära henne hoppa ut språnget och inte bara uppåt, men det var inga problem.

I helgen är det Erik träning med Nagar och Ranka som jag har att se fram emot. Ska testa mina nya Free Jump då, så det blir jättekul! Rider bara andra dagen (lördag) med båda.

Hejdå! //Ronja

Av Ronja Andersson - 1 mars 2014 22:00

Heej!

Nu ligger jag på hotellrummet och ser Melodifestivalen efter 2 hela dagar på Scandinavium. Den här helgen har varit bättre än bäst! Hästar och Shopping, kan det bli bättre?!

I Fredags gick vi på mässan hela dagen, och sen på kvällen såg vi 2 hoppklasser. Första klassen var en 1,50 tidshoppning med kval till Söndagens Världscupklass. Andra klassen var en 1,45 med omhoppning där nästan ALLA fick tidsfel i grunden! Men det blev ändå en spännande omhoppning.

Idag var det bara att ställa väckaren då vi skulle vara inne på Scandinavium klockan 09.00 För då var det dags för ännu fler shower.
Började med en 1,45 Young Rider final med bara Svenska ryttare. Många duktiga ryttare har vi!
Sen var det GP ponnyn. En klass med bara C-ponnyer som kvalat under året för att tävla här i Göteborg. Det märktes att de var ganska nervösa, då fyra stycken ramlade av på en ganska enkel bana.
Efter det var det dax för lite Agility med supersnabba hundar!
Sen var det Gymkhana. Jättekul att se!
Sista showen från helgen var en superspännande Accumulatorhoppning, med snabba ryttare som satsade allt. Men vann gjorde en ryttare från Italien.

Mässan i Göteborg är jättestor! Där finns allt från jättefina lastbilar till all utrustning du behöver till din häst.
Vi har gått flera timmar på mässan och tittat på alla fina saker.
Vi köpte:
?Transportskydd från Weather Beeta
?En mysig fleecejacka från Kingsland
?Ett par Free Jump!!!!!

Saga fick också några saker:
?Ett par vita ridbyxor från Kingsland
?Ett schabrak från Equiline
?Ett pannband från Kingsland

Och mamma köpte en fleecetröja från Kingsland till sig själv.

I AB NIANS fina monter fick jag äran att visa deras nya Equiline kavaj. Jättefin modell på kavajen som jag gärna skulle vilja ha!

Riktigt rolig helg!!

Här kommer bilder på allt vi köpte.

Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards