ronjaaaandersson

Alla inlägg under september 2015

Av Ronja Andersson - 30 september 2015 22:19

Igår var det en bra dag. Det hände massa bra saker kan vi väl säga. 


1. Igår togs beslut att gruppindelningen på ponny försvinner! (ÄNTLIGEN)

 


2. Vi var på sadelprovning med Ranka, och ja nu har hon en egen sadel som även passar mig! Blev en jättefin, och framförallt skön Amerigo (begagnad). Fick prova rida i flera olika sadlar, nya och begagnade. Och det är väldigt skönt med en sadel som redan är "inriden" alltså mjuk. 

Vi stod och valde mellan Amerigon och en Equipe Linnea. Men eftersom equipesadeln var dubbelt så dyr, och vi hade fått ett jättebra pris på Amerigon så blev valet enkelt! Tack Andrea Waller för hjälpen! ;)


3. Nu är det klart, NIU ridsport till Liljaskolan/Vännäs Ryttarförening. Kan det bli bättre? Förmodligen inte ;) 

 

Av Ronja Andersson - 29 september 2015 21:25

I helgen har det varit en av årets höjdpunkter, största tävlingen på året - VW Grand Prix! Har varit en gaalet rolig helg, massor med fina hästar, duktiga ryttare, spännande klasser och framför allt så har Ranka levererat på topp!


Fredag, 1.10 - Jag trodde hon skulle vara jättespänd, eftersom Hippo har stort ridhus, mycket folk, och det är mycket att titta på. Och det var ju första inomhustävlingen också. 

Men nej, inte alls. Hon brydde sig typ inte om nåt, eller ja hon tog ju i ännu mer än vanligt över hinderna då hon var lite spänd men. 

Det var en bra runda, kom lite nära på ett räcke ur sväng. Skulle ha orkat sitta upp ännu mer. 


Innan vi gick in på banan, fokuserad Ronja och livrädd Ranka ;) 

 


Lördag, 1.10 - Hade bestämt mig för att inte göra samma misstag igen. Planerade exakt hur jag skulle rida, och höll den planen. Jag tänkte verkligen runt hela banan. Perfekt på alla distanser. En väl avvägd runda gav 0-0 fel och en 3:e plats av ca 40 startande!!! Mäktigt att gå in på den prisutdelningen, hög musik och mycket folk! 

 


Söndag, 1.10 bed, Winning Round - Hon var mest tittig idag, vilket var lite konstigt. Men jag tycker att jag red bra och hon hoppade bra (som vanligt). Men det var en jättesvår sväng till en oxer. Och hon tittade jättemycket på den oxern som hoppades mot läktaren. Frös lite i språnget så hon rev bakbommen. Men 4 fel kan ju alla ha. Väldigt nöjd!


Ja vad ska man säga, min lilla Rankis blir bara bättre och bättre. Vart ska det här sluta egentligen?! 1.10 känns plättlätt med henne nu! Blir att linda in henne i bomull snart, vi är ju så himla rädd om henne! ;)

 

Av Ronja Andersson - 24 september 2015 23:04

Halloj!


Nu är hästen trimmad och tvättad, grejorna putsade och packade, transporten redo, ridkläderna ligger framme och vi är redo för årets största tävling. Volkswagen Grand Prix Umeå 2015


Jag hoppar Ranka, En 1.10 per dag (fredag-söndag). Uppdaterar mer under helgen. Nu är det bäst jag sover så jag tar mig upp imorgon, ska vara i stan 8. ;)

 

Av Ronja Andersson - 18 september 2015 23:09

Heej!


Igår eftermiddag var vi på norrmalm. Jag hoppade först Nagar för Sandra. Det gick hur bra som helst! 

Hon började rida honom, och han var riktigt riktigt fin! Sen hoppade jag. Började hoppa en linje med ett räcke och en oxer i båda varven. Varierade mellan 6 och 12 galoppsprång där emellan (7 normala). Sen hoppade vi 3 oxrar på rad, med ett galoppsprång mellan varje. Började lågt, och sen höjde vi och breddade eftersom. Nagar hoppade galet bra! Hoppade inte den serien så jättemånga gånger, då det är väldigt jobbigt för hästarna att hoppa flera breda lite högre oxrar på rad.

Han hoppade iallafall suuper!

 

 


Sen åkte vi och åt pizza med Sandra, innan vi åkte hem och bytte häst. Ställde in Nagar i boxen och lastade Ranka. För henne tränade jag för Kerstin. 

Första inneträningen med henne för den här säsongen. Gick verkligen över förväntan. Vi började hoppa fram på ett räcke, sen på några linjer och kombinationen. Sen hoppade vi bana. Den var ganska svår! (Lägger in banskiss här imorgon när jag har min andra dator)

Hinderna var lite blandad höjd. Några var 1m, några 1.10 och en fet trippel som var 1.20 Men shit så fin hon var. Hela banan var perfekt! Så nu är vi taggad för första tävlingen inomhus, Umeå Ryttarförening Volkswagen Grand Prix 2015! Hoppar en 1.10 per dag! :)

Av Ronja Andersson - 16 september 2015 21:46

Heej!


Igår var det Carroträning, och eftersom utesäsongen är slut nu, så hoppade vi inne. 

Vi tränade på att veta vilken galopp man ska ha inomhus, och även att hålla den galoppen genom svängar osv. 

Lägger in en banskiss här imorgon:


Vi började med att rida ett varv åt båda hållen i galopp runt hela ridhuset. Där tog Carro tid. Man skulle rida på ungefär 140 m/s. Alltså mellan 24 och 26 sekunder skulle det ta att galoppera ett varv runt. Och sen skulle man försöka få samma tid när man galopperade åt andra hållet. Och det var viktigast att hålla en jämn galopp runt hela.


Sen hoppade vi studs, några gånger var åt varje håll.

Sen gjorde vi lite andra övningar, bla. att rida över en bom, på böjt spår till studsen, sen vända snävt höger och hoppa ett räcke, men ändå hålla samma galopp genom svängen.

Sist avslutade vi med en bana.


Jag och Saga bytte ponnysar, så hon hoppade Lindy och jag Kingen. Jag hoppade Kingen bara för att utbilda honom mer, och sen se så att han inte hade tänkt sticka när man galopperade efter andra.


Saga red Lindy jättebra, och det såg hur bra ut som helst! Dock så hann jag inte se när hon hoppade bana då jag var och red fram Kingen.. Men det hade känts väldigt bra sa Saga :)


Och det gick lika bra med Kingen. Älskar att rida honom, han är väldigt fin i munnen, och hoppar bra över hinderna! Har inget att klaga på helt enkelt ;) 


Av Ronja Andersson - 15 september 2015 21:48

Jahapp. Så var utomhussäsongen slut för det här året då!

Och ja, man kan väl säga att alla ponnysarna (och Ranka) har haft en mycket bra utomhussäsong!


Nagar har bara blivit bättre och bättre, och jag har lagt om ridningen på honom helt. Just nu är självförtroendet på topp, och vi har fått toppenhjälp av Sandra med både hoppningen och dressyren!

Han avslutade utomhussäsongen med en seger i LA! Kan det bli bättre?

Nu väntar en rolig inomhussäsong med honom, och vi ska börja hoppa Msv igen! Jag föredrar faktiskt att hoppa inomhus med honom!


Lindy då. Hon har varit både bra och mindre bra ;) I början av utomhussäsongen ville hon inte alls hoppa LA. Så vi fick lov att börja om helt med henne, och bygga upp styrkan osv. 

Och nu i mitten/slutet av utesäsongen har hon varit oslagbar kan man säga! Och hon har fått sitt nya smeknamn "Rallyräkan". Hon har bevisat att hon är snabbast i alla omhoppnignar, genom vinster med flera sekunder!

Och nu på förra tävlingen hoppade hon LA utan att ens tveka! :) 

Hon avslutade utesäsongen med att hoppa runt i Vindeln med Saga ;)

Med henne föredrar jag att hoppa utomhus, eftersom att allt kommer så nära henne när det är inne, mycket att titta på helt enkelt! Men det ska nog gå bra ;)


Sen har vi ju då lilla Ranka. Som bara har varit bra hela tiden. Hon har gått 11 klasser den här utesäsongen, och på den tiden hunnit:

*Hoppa flera 1.10

*Gjort sin första dubbelnolla i 1.10

*Debuterat 1.15

*Och tagit silver i DM!

Av dom här 11 klasserna har hon varit felfri i grunden i 9 av dom! Galet!!

Med henne föredrar jag också att hoppa utomhus. Eftersom hon blir mer rädd för allt inne, och då tar hon i ännu mer över hinderna! Men hon kanske inte är lika spänd nu, eftersom jag har börjat rida henne bättre sen förra året!


Ja vad ska man säga, har varit en bra utomhussäsong med alla hästarna! Och nu ser vi fram emot en rolig inomhussäsong med nya spännande tävlingar!


 

 

 

Av Ronja Andersson - 13 september 2015 21:14

Heej!


Igår var det ju tävling i Vindeln. Sista utetävlingen för året. 


Jag hoppade Ellas nya ponny Daisy. Suuperfin ponny!  Här har ni lite resultat:


LD - Daisy : Hon hade aldrig tävlat förut. Men det märktes verkligen inte! Hon brydde sig inte om något ;) Hur cool som helst, både på framridningen och inne på banan.

En stadig felfri runda!


LC - Daisy: Hoppade Lc också eftersom hon var så himla fin i klassen innan. Hon var lite mer taggad på framridningen i andra klassen, men sen varvade hon ner. Hoppade avd. B bara för att det var första tävlingen för henne.

En lika fin runda slutade med 0 fel. Så 2 rosetter av 2 möjliga ;)

 

Hon hoppar väldigt fint! Och LC kändes som LE typ ;)

 


Saga och Lindys tävlingsdebut gick också riktigt bra! Galet söta är dom tillsammans! Kommer bli super det där med lite mer träning. 


LD: Saga red riktigt bra, och Lindy tog jobbet som barnvakt på största allvar ;) Hon tittade inte på något (som hon vanligtvis kan göra på tävling). En riiiiktigt fin runda, 0 fel! 


LC: Saga red lika bra då! Och dom hoppade runt den där banan plättlätt. I omhoppningen kom tävlingsdjävulen fram hos ryttaren, och hon satsade fullt ut genon en vääldigt snäv sväng. Men hon glömde hålla om extra med benen, och då fattade inte Lindy, så det blev ett stopp. Men riktigt duktiga var dom! 

Saga har bara hoppat Lindy 3 gånger nu. Ser fram emot att se dom 2 ute på tävlingsbanorna framöver. DREAMTEAM kan jag säga!   




Såhär såg resultatlistan ut i LD:n, Andersson levererar ;)

 


Av Ronja Andersson - 12 september 2015 08:21

Då var vi pålägg mot vindeln. Jag hoppar en ponny som kallas Daisy . Och Saga debuterar på tävling med Lindy! ;)

Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards