ronjaaaandersson

Alla inlägg under maj 2015

Av Ronja Andersson - 31 maj 2015 21:48

Hej! Idag har det varit en bra dag, jag har hunnit göra massor! Började dagen med att rida ut på roliga Comet. Älskar verkligen honom, önskar bara att han var något större, D-ponny eller Storhäst hade varit perfekt )

Sen har jag målat hela våran blivande sadelkammare. Tog en paus kl 3 för att se på TV när Carro och Maya hoppade SM-Final!! :)


Efter middagen hoppade jag en väldigt pigg Lindy på banan Hon hade inte hoppat på 1 vecka, och det märktes kan jag säga. Vi byggde upp en liten bana. Hoppade först lågt, och sen avslutade jag med att hoppa en linje lite högre. Hon var suuperfin! Hoppade strålande, och tog i som tusan på sista oxern som kanske låg på 110-115 (Msv B) Duktig ponny :)


Sen ikväll red jag och mamma ut. Hon tog lugna snälla Nagar och jag fick ta Ranka som idag var heelt crazy! Hon har just kommit på att hon kan byta galopp, och det visade hon idag. Galoppombyten med bakutslag. Kunde inte ens galoppera normalt utan bockade och höll på hela tiden ;) Och jag satt och skrattade,vet inte vad som har tagit åt henne ;) 

Av Ronja Andersson - 31 maj 2015 21:38

Hej! Igår var jag i stan med min moster och mina kusiner. Det var väldigt mysigt, dock väldigt mycket folk! Jag hittade iallafall kläder som jag ska ha på skolavslutningen :)

Sen kom mamma och Saga in till stan och vi gick på Cirkus. Det var roligt, allt från hästar, lamor, hundar till akrobater mm. Väldigt duktiga!

Här kommer lite bilder från igår

    


Dom hade inte direkt en dålig lastbil till cirkushästarna :)

 

Av Ronja Andersson - 28 maj 2015 21:32

Heej!


Igår direkt efter skolan åkte vi till norrmalm för lite dressyrträning. Jag red Nagar (för Katta såklart). Han var lite dryg i början, typ hoppade, stegrade mm. mm. Försökte göra alla konster han kunde för att slippa jobba. Men som vanligt så gav han sig tillslut. Det går snabbare och snabbare för varje gång att få honom att sluta bråka, vilket är väldigt bra!

Iallafall så var han suuuperfin i slutet. Red lite öppna längst fyrkanten i både trav och galopp i båda varven. Riktigt riktigt fin. När jag travade av honom var han helt avslappnad, det är väldigt enkelt att sitta ner på honom då också! Han har nog aldrig varit så fin som han var i slutet igår! Skulle lätt kunna tävla dressyr på Nagar om han gick så, liite jobbigt att man måste rida fram i typ 1 timme för att man ska komma dit men.

Här kommer en bild från igår!

Av Ronja Andersson - 27 maj 2015 14:01

Heej!


Måste bara berätta att vi hämtade en ny kattunge igår. Oj så söt han är, bara 12 veckor gammal. 

Ojsan ville ha en kompis, så då köpte vi en. Men när vi kom hem med den nya igår så var Ojsan livrädd för honom. Haha, men det går nog över snart :)


Idag efter skolan är det dressyrträning som gäller, jag längtar! Kommer kanske ett inlägg ikväll också. Hejdå!

-

Av Ronja Andersson - 26 maj 2015 21:50

Heej!


Igår var Linn snäll och hjälpte mig att rida. Hon lånade Ranka och jag red Comet. Vi red ut. Det var riktigt roligt och båda hästarna var snälla :) Men jag lääängtar till i sommar då man kan bada med dom i älven!!


Idag har vi haft skogsdag med skolan. Cycklade till Pengfors (typ 7 km), var där hela dagen och sen cyklade i hem igen. Inte det roligaste jag har gjort, speciellt inte i det här vädret...

Ikväll har jag iallafall ridit i spöregnet. Började rida Nagar här på banan, han var jättefin idag! Längtar till dressyrträningen imorgon!!

Sen red jag Comet,, också på banan. Han var också lika fin, jätterolig att rida. Önskar att han var en d-ponny då han har så fruktansvärt lätt för sig. Gör helt rena galoppombyten hit och dit, flyttar undan skänkeln direkt, lyssnar framåt och tillbaka mm.


Här kommer lite bilder på finaste Lindy från Surf-tävlingen! Fotade av: Linnea Olofsson

Älskar den sista bilden!!!^^

Av Ronja Andersson - 24 maj 2015 21:49

Hej!


I helgen har det varit tävling på SURF, Fredag-Söndag. Inte dom bästa resultaten, men Lindy har återigen visat att hon är en stjärna!

Här kommer lite resultat:


Fredag:


Kingen LB - 8 fel. Han var väldigt fin, hoppade av på hinderna (annars brukar han vilja komma nära). Rev en kombination, men annars bra!


Lindy LB - 5 fel. Hon stog emot väääldigt mycket. Kändes som att hon galopperade med raka framben. Var jätterädd för allt och gick inte fram ett steg. Fick sitta och smacka rund hela banan. Hon sprang förbi ett hinder då hon såg någonting läskigt. Annars hoppade hon allt, lite tveksamt :)


Lindy LB+5, Sveland Cup Zonfinal - 8 fel. Mycket mer framåt i den klassen, hon var inte alls lika rädd för allt. Rev en oxer som vi kom lite nära på, och sista hindret vilket var väldigt onödigt, ett litet skitpet.

Kom iallafall 2:a i klassen (hade vi inte rivit sista hindret hade vi vunnit men, men.) Och vi är kvalade till Finalen i Sveland Cup som går i Skövde på Grevagården!!! Dom 3 främst placerade gick vidare dit. Så kul :)


Lördag:


Lastbilen gick sönder på morgonen just innan vi skulle åka så Lindy fick lov att stanna hemma eftersom vi var tvugna att ta transporten. Nagar och Kingen fick följa med.

Det SPÖregnade på morgonen. Saga skulle hoppat LC med Kingen, men valde att stryka sig pga att det verkligen ÖSTE ner!

Sen slutade det regna lagom till jag skulle tävla :)


Kingen LB - 4 fel. Ännu bättre runda i den klassen. Fick bättre flyt och han hoppade strålande. Kom helt fel på näst sista hindret så han rev det. Men en väldigt bra känsla på en snäll ponny :)


Nagar LB - 0+4 fel. SVINBRA runda verkligen. Jag red superbra och han hoppade strålande. Fick ett stopp i omhoppningen, vet egentligen inte riktigt varför. Jag kanske möjligtvis råkade luta mig lite framåt. Lite trist att man måste rida helt perfekt på Nagar varje gång för att han ska hoppa. Hade han inte stannat hade vi nog vunnit. Men det är sånt som händer.

Får bortse från det och komma ihåg att det var en väldigt bra runda , med bra rytm och sjukt fina språng!


Nagar LA - Ute. Han var grymt fin på framhoppningen, och jag hade en bra känsla när jag gick in på banan. Men han stannade på ettan. Red väldigt bestämt runt resten av banan och han hoppade bra då, men han stannade på sista hindret. Tycker att han var osjyst i den klassen, för jag red bra. Jag vet att jag  rätade upp mig, höll i tygeln och höll om med benen. Kunde nog inte ha gjort så mycket mer. Varken jag eller mamma vet varför han gjorde så. Bara att träna vidare då.


Söndag:


Nagar fick stanna hemma. Tog med oss Lindy och Kingen. Hade vi haft lastbilen skulle nog Nagar ha fått följa med och hoppa LB, men nu blev det inte så.


Lindy LC - 0-0 fel. Hoppade bara en klass idag, valde LC bara för att Lindy skulle tycka det var enkelt och slippa stå emot osv.

Hon var riktigt fin. Väldigt bra runda. Superfin i grunden, perfekt på linjerna. Omhoppningen svängde vi så snävt vi kunde. Men jag fick typ jaga henne runt då hon stog emot liite idag också. Hon flöt ut lite i svängarna, men hoppade bra. Vi avslutade helgen på topp och slog till med VINST!!


Har varit en helg med väldigt tekniska banor, av Lennart Lindelöw. Inte så bra resultat över lag. Men jag är iallafall nöjd med helgen, och vi kunde inte ha avslutat den bättre :)


Bild på Lindy i enligt henne sitt läskiga fladdrande täcke hon vann ;) (haha kolla örat, något tveksam ponny)


Bild från prisutdelningen idag :)

Av Ronja Andersson - 20 maj 2015 21:29

Hej!


Igår var det Carroträning, och vi kom hem sent. Så jag hann inte blogga då.


Vi tränade lydnad, och på slutet hoppade vi bana.

Först red vi på serpentinbågar över först bommar och sen hinder som stod på medellinjen (samma övning som jag gjorde hela förra veckan). När man red serpentiner över hinderna red vi föst stora bågar, och sen snäva bågar, så vi hoppade snett över hinderna.

Sen tränade vi på att hoppa i lugn galopp men ändå hålla om med benen. Man skulle rida över en bom, rakt fram, 8-10 galoppsprång fram till ett räcka som dom höjde upp eftersom så vi fick hoppa upp dom lite.

Sen hoppade vi bana. Den innehöll serpetinbågarna som stod på medellinjen, och några relaterade linjer.

Banskiss på banan vi hoppade:

 


Jag började träna Comet. Han var jättefin, synd bara att han inte var en D-ponny för jag älskar honom! Väldigt häftig ponny ;)

När vi hoppade lite högre på det där räcket låg det på LA-Msv höjd, och han hoppade det väldigt enkelt!

Han hoppade riktigt bra även om han var lite osjysst nån gång. Avslutade med att hoppa en bana på LB. Han har väldigt lätt för sig, bara att rida lite bestämt, hålla i tygeln och hålla om med benen så hoppar han allt man styr på!


Sen red jag Nagar i sista gruppen. Han var väldigt pigg och glad i början då han inte hade hoppat på 1 vecka. Men sen lugnade han ner sig.

Han fick också hoppa lite högre där man skulle rida kort galopp på räcket. Kanske låg på LA-Msv höjd för han också.

Sen hoppade vi bana, jag hoppade inte jättehögt, typ LB-LA. Men han var riktigt fin! Helt perfekt på alla linjer. Jag red bra också. När jag rider på hack som jag gör så måste jag verkligen hålla ordentligt i tygeln mot och över hinderna, och ha massa ben. Det är då han går som bäst!

Riktigt bra känsla fick jag. Känns väldigt bra inför helgens tävling på Surf!!!

Av Ronja Andersson - 19 maj 2015 09:33

Heej!


Igår kom jag in sent från stallet, så jag hann inte blogga. 


Efter middagen igår red jag först Chanel. Hon fick gå lite lydnadshoppning på banan. Vi ställde upp 4 små räcken på medellinjen, som stod vinklade åt olika håll. Man red lite huller om buller över dom små hinderna. Chanel var riktigt fin, sen dressyrpasset igår. Hon var lugn och lydig! Behövde inte alls rida länge, då hon var jättefin! Igår var sista dagen jag red henne, då hon åker hem i eftermiddag. Det har varit en rolig vecka med henne!!


Sen red jag Nagar, lite dressyr på ridbanan. Han var helt OK. Inte lika fin som när jag tränar för Katta, men jag måste rida han minst 1 timme innan han blir ordentligt avslappnad, och den tiden hade jag inte riktigt igår.


Avslutade dagen med att rida Ranka. Hade tänkt rida ut, men det gick inte. Hon var galen, hoppade rätt upp i luften flera gånger. Så jag fick rida på banan istället. Hon går inte att rida ut själv, hon är myyycket snällare nör man har sällskap!

Hon var iallafall fin när jag red på ridbanan, tränade på att korta galoppen rund hela ridbanan, och jag red serpentinbågar i traven för att mjuka upp henne lite. Duktig häst :)


Slänger in en bild på bästa Elitlaget ;) 

 




Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards