ronjaaaandersson

Alla inlägg under januari 2014

Av Ronja Andersson - 29 januari 2014 22:01

Hej! Här kommer några bilder från Strömsholm.

Av Ronja Andersson - 28 januari 2014 19:14

Heej! Nu kör vi på ett inlägg om Strömsholm träningstillfälle 2.


Dag 1.


När jag kom in i ridhuset såg jag ett hinder och några bommar! Det var som en chock, haha =) Så då förstår ni att det mest var markarbete den dagen.

Vi började iallafall att rida fram tillsammans på en stor volt i trav och galopp. Nagar var lite spänd och så, men jag försökte jobba med honom så mycket som det gick.

Efter vi ridit fram ett tag började vi att trava bommar som låg på en båge på ena kortsidan. Det var först en bom i början av kortsidan sedan två travbommar i mitten på kortsidan och en till bom i slutet av kortsidan. När vi travat över dom några gånger så gjorde vi samma sak i galopp. Det var lite svårt i början då Nagar ville gena över bommarna. Men när jag fick igenom ställningen och han lyssnade på min innerskänkel gick det riktigt bra!


Sen skulle vi travhoppa, eftersom det är riktigt bra styrketräning för hästarna och ryttaren kan koncentrera sig på sitsen.Vi red snett igenom över en bom och ett hinder i trav alltså. Jag har inte travhoppat så jättemycket med Nagar, men det var inga problem alls. Sen byggde dom en oxer och vi hoppade samma sak fast i galopp och utan travbom framför såklart! Även det var inga större probelm.


Sista övningen vi gjorde var att rida bommarna på kortsidan i galopp, sen vidare till oxern som stod snett igenom och sen hoppade vi ett räcke som stod mitt på långsidan och avslutade med bommarna igen. Jag trodde från början att det skulle bli tajt mellan räcket och bommarna eftersom att det var trångt mellan bommarna och man får fart över hindret. Men fel hade jag! Jag kunde bara räta upp mig så minskade han;) Hoppade ett varv till, men då vände vi på det, så vi ´galopperade bommarna till räcket och avslutade med oxern. Det var där problemen började! Bommarna och räcket gick jättebra! Men när jag skulle hoppa oxern så stannade han! Han har ALDRIG stannat med mig, och nu stannade han massor med gånger! Den känslan var inte rolig kan jag säga. Jag har litat på honom hela tiden för att jag visste att han inte skulle stanna, men nu... Sen sänkte vi ordentligt och han började hoppa igen. Egentligen vet jag inte varför han stannade, mend et viktigaste var väl att han hoppade på slutet!


Dag 2.


Den här dagen bytte vi bett, till ett Sweet Iron Pelham. Ett tredelat bett som är mildare än pelham.

Jag fick ordentlig hjälp redan från början av Daniel. Han gav mig lite tips och sen provade jag hoppa ett räcke på volt. Han tyckte att jag skulle stå upp i lite lätt sits och bara följa med lite mjukt. Det funkade väldigt bra! Nagar väntade på mig utan att bli stark och sticka iväg!

Efter det hoppade vi fram lite och sen var det bana som stod på schemat! Berättar bara om banan då jag knappt kom ihåg vad vi hoppade fram på.


Hoppade första varvet lågt bara för att få in känslan. Obs! Banskiss kommer på banan lite längre ner!

Nagar var jättefin och det kändes som att han gillade det här bettet mycket mer! Hoppade hela banan utan några större problem. Han ökade lite på vissa ställen men annars var det helt OK! Andra varvet hoppade jag lite högre ungefär L:A/ MSV höjd. Daniel tyckte att jag skulle ha samma galopp och egentligen inte ändra på så mycket. Jag gjorde som han sade och känslan var på topp! ÅH vilken skilnad från dag 1.  På linjerna och i trekombinationen kunde jag bara sträcka på mig så kortade han galoppen och ja jag vet nästan inte vad jag ska skriva! Är bara så glad då självförtroendet var i botten efter första dagen! Men nu är det tillbaka igen och vi ska fightas på tävlingsbanorna 2014!


Glömde förresten att skiva att vi även fick se på en clinic med Jens Fredricson! Riktigt roligt och lärorikt!


 



Fler bilder kommer ikväll eller imorgon då jag har dom på telefonen!


Hejdåå //Ronja

Av Ronja Andersson - 27 januari 2014 21:34

Hej! Har inte blivit något inlägg om Strömsholm än pga. Att vi kom hem halv tolv på Söndag natt och idag har jag inte hunnit. Men imorgon kommer det!

Iallafall så har jag ridit Ranka ikväll. Mamma red Bosse med Zarre på släp och Saga red Maja. Vi red ut. Blev bara en liten sväng då Ranka var helt galen! Hon är inte den som gör någonting. Men ikväll fick vi se vad hon kunde ;) Det var som att sitta på en tickande bomb! Hon studsade på stället, sparkade bakut och gjorde massa luftsprång. Men så när vi kom tillbaka till gården red jag henne på ridbanan för där var hon betydligt lugnare.
Vi måste nog åka till ridhuset någon dag och rasta henne lite!

Men nu ska jag sova, godnatt!

Av Ronja Andersson - 24 januari 2014 17:03

Snart framme i Strömsholm för träning igen! //R

Av Ronja Andersson - 23 januari 2014 22:44

Heej!

Igår hoppade jag Nagar på Norrmalm. Det var sista hoppningen innan Strömsholm som stod på schemat.
Jag hoppade tre klossar på ena långsidan, där jag varvade mellan 4/5/6 galoppsprång. Men innan det red jag såklart fram. Jobbade med att han skulle vara lugn och avslappnad. Även att han skulle vilja gå framåt och neråt med halsen. Det gick riktigt bra, fast jag hade Pelham som han inte riktigt gillar att ha när man bara ska rida på marken. Men han var riktigt avslappnad och kunde verkligen sträcka ut halsen. Tror att han kom på att det var ganska skönt att sträcka ut. För sen ville han inte göra annat. Haha!;)
Men över till hoppningen då.
Från början lade jag volter över alla tre hinder så att han skulle lära sig att vänta och inte sticka iväg. Efter jag gjort det några gånger så lade jag bara en volt över första och sista hindret. Och sist men inte minst lade jag ingen volt alls. Det var lite svårt från början när jag inte skulle lägga någon volt. Men sen hittade jag hur jag skulle rida och det gick superbra ! Han väntade på mig och jag kunde reglera galoppen. Så det var riktigt bra uppladdning inför Strömsholm!
Efter jag ridit Nagar så red jag Zarre. Inte så jättelänge eftersom att han har jättemycket päls och det var jättevarmt i ridhuset. Han var lite seg, men han tyckte nog att det var lite jobbigt. Vi ska klippa honom nästa vecka! Men iallafall så hoppade jag nåt språng med honom. Och då blev han piggare! Han är faktiskt riktigt rolig att hoppa!

Idag har jag ridit Nagar på åkern. Red bara i typ 25 minuter. Bara för att han ska få se något annat istället för bara ridhus! Han var supertaggad och tyckte det var jättekul! Han hoppade och studsade och ville bara galoppera! Haha.

Men nu ska jag ta och sova, så Godnatt! /Janivetvem

Av Ronja Andersson - 21 januari 2014 21:45

Heej!

Idag har det varit en ganska skön dag. Hade två lektioner på morgonen i skolan, och sen efter lunch såg vi på bio. Och vi slutade 14.20 Sen när jag kom hem var det bara på med nya overallen, tjocksockar och ett par varma vantar. För då var det dags för ridning! Jag red Bosse på åkern i den snö som kommit.
Det var riktigt mysigt! Dessutom var Bosse jättesnäll och försökte inte vända eller stegra nån gång! Han var jätteglad och gjorde några bocksprång då och då!

Men det blev ett kort inlägg idag. Måste sova nu. Godnatt/ R

Av Ronja Andersson - 20 januari 2014 21:12

Heej!

Nu tänkte jag berätta om världens bästa dressyrpass för Katta.
Jag red alltså Nagar. Det började med att Nagar var superpigg! Jag kunde nästan inte trava honom utan han bara studsade och ville galoppera.
Men sen när Katarina kom och vi började, så släppte allt! Han var hur fin som helst! Vi red på en volt och längde o kortade galoppen ordentligt och han lyssnade jättebra! Sen flyttade vi honom undan skänkeln på volt, och förut har han inte lyssnat så jättebra och tyckt att det var lite jobbigt. Men idag var det åt helt andra hållet! Han flyttade sig undan som att han aldrig gjort annat!
Sist av allt skulle vi prova att rida förvänd galopp. Vi provade det när jag bara hade haft honom ett tag, och då fick han typ panik och bara sprang! Men det var en helt annan Nagar nu. Även fast han bröt av några gånger när det blev lite jobbigt var det stoooor skillnad! Kunde rida förvänd galopp på volt med huvudet ställt innåt. Och det är riktigt bra träning, så det ska vi fortsätt med!

Men det här passet var nog det bästa jag och Nagar haft tillsammans! Vill bara fortsätta trimma nuuu!

Efter jag ridit Nagar tittade jag på när Saga red och hoppade Zarre lite. Och när hon hade ridit klart passade jag på att hoppa några språng med honom. Bara lite lågt då han inte har hoppat så jättemycket efter den oplanerade vilan.
Har alltså inte hoppat honom på ett år! Och jag skulle nog lätt kunna göra det i sömnen! Haha kanske inte så konstigt då jag känner Z utan och innan. Har haft honom i snart 4 år nu!

Men nu ska jag ta och fortsätta läsa min bok. Godnatt /Ronja

Av Ronja Andersson - 20 januari 2014 21:08

Hejsan! Nu har jag inte skrivit ett inlägg på jättelänge, för att jag inte har orkat och sen har jag inte haft så mycket tid då vi håller på att sätta i gång Knut som nu är friskförklarad efter nästan ett år som skadad! Är sjukt glad, så nu kommer vi rocka på tävlingsbanorna i sommar! !
Så nu är Knut jättepigg att rida men det är ju bara bra att han tycker att det är roligt!! Och nu idag så släppte vi in han i en stor hage själv och han sprang runt och studsade och tjöt!


Jag var ute och red Linan med mamma idag det blev ett kort ridpass med skritt och lite trav. I morgon ska vi upp på norrmalm och rida lite ordentligare.

Det kommer mer inlägg imorgon! !


// Linn <3

Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20 21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards