ronjaaaandersson

Alla inlägg under september 2014

Av Ronja Andersson - 28 september 2014 20:33

Hej på er allihopa!


Igår trimmade jag Nagar hemma på våran ridbana. Red med grammantygel för att få lite extra hjälp. Sen byggde mamma fram lite små hinder. Red hela passet utan stigbyglar, riktigt jobbigt kan jag säga! Nagar gick superbra efter ett tag.

Först red jag evighetsövningen (banskiss nedan) och sen avslutade jag med att rida över dom två hinderna i mitten, för att träna på att bya galopp.

Här kommer en "Banskiss" på lydnadsövningen jag gjorde. Hinderna låg på mellan 30 och 50 cm.

Först hoppade jag det här:

 

Sen gjorde jag samma övning, fast utan volterna runt kortsideshinderna.

 


Idag red jag samma övning med Lindy. Vi red bara bommar, inga hinder. I den första övningen galopperade jag volterna och travade över mittenhinderna.

Och i andra övningen travade jag allt.

Hon skötte sig bra, hon förstår inte riktigt allt, men med lite träning så =)

Av Ronja Andersson - 23 september 2014 20:05

I somras kom farmor och fotade lite bilder, och här har ni lite smakprov. =)


 

Dålig kvalité på den första, men jag har fotat på skärmen så =)


 

Av Ronja Andersson - 23 september 2014 19:45

Heej!


Igår hopptränade jag båda ponnysarna för Lotta Björe.


Hoppade först Nagar. Vi började med att värma upp med lite skänkelvikningar och öppna. Sen travade vi bommar, bytte galopp över en bom osv.

Nagar var lite springig från början, men sen när jag verkligen jobbade han började han slappna av och bli lugn o lydig.

För hela träningen gick ut på lugna, lydiga och följsamma hästar.

Lotta pratade också om att vara "felfri" runt en bana. Att det inte bara betyder att alla bommar ligger kvar, utan att det också kan vara att man fått bra språng på vartenda hinder, och att man gör det enkelt för både sig själv och sin häst.

Vi travhoppade lite och gjorde lite evighetsövningar innan vi hoppade en bana.

Hoppade banan på 110-120 cm.(Msv B- Msv A) Han var så sjukt fin, och jag red bra. Krånglade inte till det så mkt. Hade bara en bra galopp med bra tryck. Och allt blir så mycket enklare då. Även om han blir lite stark fortfarande.

Det var en sväng som var lite klurig till en oxer, men annars helt utan problem!

Älskar verkligen att träna för Lotta!!


Sen red jag Lindy också. Hon var lite pigg och spänd i början. Speciellt när man travade och galopperade efter varandra. Hon är väldigt rädd för ljud och snabba rörelser, men det är bra träning!

Hon blev lite stark när vi började hoppa. Men det är för att hon inte riktigt orkar hålla ihop galoppen på linjerna samtidigt som hon ska hoppa.

Jag fick sakta av till trav några gånger när vi hoppade tills hon förstod vad vi ville.

Hoppade sen banan på LB-LA höjd, och hon blev lite tveksam. Men bara jag var på med benen och inte tvekade så hoppade hon jättefint.


Fick som läxa att träna på galoppen med Nagar. Och med Lindy ska jag rida massor med kringel-i-krok övningar så hon blir lite mer uppmärksam på vad jag vill.

Längtar tills Lotta kommer upp nästa gång!


 


Idag (tisdag) har hästarna fått en välbehövlig skritt tur =)


Av Ronja Andersson - 23 september 2014 19:18

Halloj på er!


I helgen var det tävling på hemmaplan som stod på schemat. Hoppade både Nagar och Lindy, lite resultat mm. kommer här!


Lördag:


Nagar- L:B (Klubbmästerskap och Distriktsmästerskap) Dubbelnolla och en hyfsat snabb omhoppning, först utanför placering. Han tyckte nog att det var lite lågt, för på alla bilder är han högt över hinderna =)

Det räckte iallafall till seger i Klubbmästerskapet 2014!


Lindy- L:B en riktigt taggad Lindy! Hon hoppade super, en felfri runda =)


Lindy L:A debut. Inte riktigt lika pigg i den klassen. Hon hoppade fina språng, kom i lite korsgalopp in i en kombination, så hon rev A hindret. Sen blev hon lite trött i slutet och rev en oxer. 8 fel slutade vi på, men en bra känsla och fina språng, och det är ju det viktigaste.


Söndag:


Nagar- L:A , Lite stark dom två första linjerna, sen fick vi igång flytet och han hoppade jättebra! Kom liiiiiite nära på sista hindret. Så han rev det (touchade lite med bakbenen bara!!) Det var lite surt, eftersom vi låg 4:a i DM:et innan. Men det är så det går ibland.


Strök mig från Msv B då han skulle träna för Lotta Björe dagen efter, (Måndag, igår).

Och lindy fick inte hoppa alls då hon också skulle träna.


Foto: Gabriella Lindberg


Av Ronja Andersson - 15 september 2014 19:43

Hej på er allihopa!


Har inte bloggat på ett tag nu, jag vet. Men för ett tag sen var vi tvungen att ta bort våran storhäst Mansell, och då tänkte jag blogga om det, men jag orkade bara inte.

Sen blev Ranka halt och det är inte heller så kul, nu när det har gått så bra och vi hade massor med planer.


Men det är bara att tänka positivt och nu ska jag börja blogga ordentligt igen. Vi ska fixa en ny header osv.


I helgen har vi tävlat i Vindeln med alla fyra ponnysar dvs. Kingen, Maja, Lindy och Nagar.

Vi börjar med Lördagen:


Nagar L:A bed A:0- Lite dålig galopp i början, men inte alls katastrof! Slutade med en 2;a plac.

Nagar Msv B bed A:0- Mycket bättre galopp, inga problem alls under hela banan. En klockren runda som gav VINST!


Lindy LC: Hon var väääldigt taggad, men hoppade allt strålande och det gav en nolla och rosett =)


Söndag;

Nagar Msv bed A:0- Hade lika bra galopp idag, Nagar var lite starkare men inte alls som han var förut. Det var en rolig bana med ett alternativ på hinder nr 6. Antingen en längre väg och ett räcke med en vattenmatta. Eller en kortare väg med en överbygd lång vattenmatta med vatten i och en mur i framkant. Jag valde såklart "vattengraven" då jag har hoppat det med nagar många gånger. Och det gick bara bra.

Med ett litet skitpet blev vi 2:a placerade! Ingen felfri bland alla kategorier...


Lindy LB:  Lika taggad idag! Så kul att hon visar att hon tycker det är kul. Men hon kliver över LB som ingenting! En fin felfri runda med kombination och allt, och en rosett till!=)


Sen vann jag även Meetingpriset med Nagar!!!


Tog lindy på prisutdelningen till Meetingpriset då vi lix hade henne ute. Och ja, vad gör man inte för lite action sådär sista prisutdelningen på helgen.. ---> Jo Lindy är jätterädd om sitt huvud, så jag valde att sätta mega rosetten på martingalen så hon inte skulle bli så rädd. Och det gick jättebra, tills jag skulle rida äroevarv. När jag fattade galopp fick hon panik och bockade, snurrade runt och bockade tills jag OCH rosetten ramlade av. ag kan säga att jag inte hade en chans att sitta kvar.

Så idag har jag jätteont i armen. men =) Så nu blir det rosett träning med Lindy ;)


Tack vindelns ridklubb för superfina priser!


 

Mee

Meetingrosetten var inte dålig!!!


Av Ronja Andersson - 4 september 2014 20:51

Hallå på er allihopa!


Har inte hunnit blogga då jag har varit sjuk och haft fullt upp med att kolla på VM i hoppning!


Men vi kör väl en liten sammanfattning från i lördags:


Förra helgen (lördag-söndag) var vi på hoppträning i stöcke med Nagar. Jag red för Micke Schults för första gången.

Vi tränade mycket på galoppen, från korta galoppsprång i en serie till tävlingsgalopp i en linje.

Nagar hoppade strålande båda dagarna, inte ett enda problem. Han hoppade jättefint med ryggen, och var inte det minsta stark! =)


Idag (torsdag) har jag hopptränat för Kerstin med Lindy. Första gången hon såg Lindy.

Vi hoppade bla. en serie med bom-räcke-bom-räcke-oxer och sedan 3 galoppsprång till ett räcke. Sen hoppade vi en liten bana på 5 språng.

Lindy skötte sig super! Och med lite styrketräning och dressyrarbete kommer hon bli farlig på tävlingsbanorna, hon är som en ferarri =)


I helgen är det en tävlingsfri helg (igen) känns lite konstigt. Men jag ska passa på att vara med kompisar, kanske se nån film o bara mysa. Åsså är det väl lite hästar som ska ridas oxå!


Och förresten, som ni läste i början av inlägget har jag sett VM typ hela veckan. Duktiga hästar och ryttare! Men vilka rundor Roffe har gjort, och nerver av stål har han också! Imponerande!!!=)


Hejdå! /R


Nagar från Micke träningen


Lindy när vi hoppade hemma i Söndags =)


Mina finaste tillsammans <3




Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards