ronjaaaandersson

Alla inlägg under februari 2015

Av Ronja Andersson - 25 februari 2015 22:13

 Halloj!


Idag på skolan hade vi friluftsdag, och vi skulle åka längdskidor, jippie. Vi åkte först 5 kilometer, sen stannade vi och gjorde mat på stormkök innan vi tog samma väg tillbaka. Vi var ute hela dagen, och åkte totalt 1 mil.


Sen direkt vi slutat var det bara att åka hem och ta på sig ridbyxorna och åka till norrmalm. Tränade dressyr med Nagar för Katta. Han var riktigt fin idag! Han brukar alltid gå lite sämre i vänster varv, men inte idag! Riktigt avslappnad och fin ! Det är så himla kul när man känner resultat för allt jonn man lägger ner! Men i början är han lite pigg och vill springa ivög lite, fast senare när han tycker det blir jobbigt blir han jätteseg,  

Direkt efter dressyrträningen red jag Lindy i ridhuset också. Tränade på att ha henne så rak som möjligt på rakt spår. Hon var jätteduktig, red på vanligt bett idag, och hon gillar det!


Kan säga att jag inte kommer ta mig upp ur sängen imorgon, först åkt 1 mil på skidor, sen tränat dressyr en timme + ridit Lindy i 40 minuter       


Och vet ni vad?? Imorgonkväll åker vi till Göteorg!!!!! Som jag har längtat!

Av Ronja Andersson - 24 februari 2015 22:05

Hej!


Idag direkt efter skolan tog jag bussen hem, för att rida lite hästar. Började rida ut på Ranka, hon började vara livrädd för massa saker och höll på att vända och greja, men efter ett tag fick jag henne att gå förbi alla "hästätande" saker och vi kunde lugnt fortsätta våran härliga ridtur ;) Skrittade och travade mest, då hon ju inte riktigt är helt igång ännu. Red i ca 35 minuter.


Sen bytte jag häst och red ut på Lindy. Hon var supersnäll! Galopperade fram och tillbaka några gånger där det var mest snö. Men det är så himla tråkigt att hålla på och vända heeeela tiden! Nä jag vill ha mer snö NU tack! Red iallafall henne i 45 minuter.


När mamma slutade jobbet tog hon med sig mat hem, och direkt jag hade ätit gick jag ut i stallet igen för att rida tredje hästen för dagen, Nagar. Skrittade ner till ridhuset, jag red Nagar och Saga red Kingen och mamma gick.

När vi var där hoppade vi lite lydnadshoppning. Först två små hinder på volt ungefär. Och sen två små hinder på linje, 5-6 galoppsprång.

Nagar var jättefin, men jag måste träna på att få med hans bakben mer! Märks att han är lite svag i bakbenen, då han inte vill flytta undan i galopp, och när man ska rida på rakt spår vill gärna bakdelen gå lite innanför/utanför spåret. Måste tränas!

Han hoppade iallafall bra, och var väldigt lydig och fin ;)

Mamma bad mig mocka ridhuset medans hon plockade bort hinderna. Och ja, alla sätt är bra utom dom dåliga ;)

Av Ronja Andersson - 23 februari 2015 21:59

Halloj!

Idag direkt jag slutat skolan for jag och mamma ut och red. Jag red Kingen och hon Nagar. Underlaget var väl sådär. Fick rida fram och tillbaka tusen gånger där det väl var hyfsat bra underlag. Men motion fick dom iallafall ;)


Sen efter middagen skulle vi åka på norrmalm med Lindy och Ranka. Men icket. Ranka VÄGRADE gå in i transporten. Och då menar jag verkligen vägrade med stort V! Vi provade allt, men fick tillslut lov att ge upp!?

Så då lämade vi Ranka hemma (suck). Och tog med Kingen som sällskap så vi kunde åka med Lindy.


Hoppade lite små hinder med Lindy. Ställde upp ett räcke på varje långsida. Travade först över dom när bommen låg på marken. Sen höjde vi upp till 30 cm. Red på halvlånga tyglar och tog inte i henne någonting framför hinderna bara för att behålla framåtbjudningen så hon ska tycka det är roligt, eftersom hon blivit lite osäker.

Verkade som om hon tyckte det var roligt idag, vilket känns skönt. Nu är det bara att gå sakta men säkert uppåt igen!:)


Av Ronja Andersson - 22 februari 2015 21:33

Hej!


Igår lämnade vi gården 06.30 och åkte mot Timrå för tävling. Saga hade med sig Kingen, och jag Nagar.


Saga hoppade LC, LB och jag LA.

Blev en låååång dag då det var ca 25 startande c-ponnyer i LB!! Men det var roligt!

När vi kom dit gick jag direkt och hälsade på lilla Zarre! Sen hjälpte jag Maja (som rider Zarre) att gå banan. Dom gjorde en superfin felfri runda i LC, med några riktiga Zarre-svängar i omhoppningen :) Dessutom var dom också feldria i LD innan.

Så himla kul att  se att lilla Zarre trivs på ridskolan. Han var riktigt pigg och glad! Extra roligt att han får tävla lite då och då! Och Maja rider honom så himla bra. Han kunde inte ha fått det bättre!



Sen var det ju då min tur att tävla, även fast det redan kändes som att jag tävlat när min Zarre hoppade ;)


Det var en bedömning A:0 (tid på en gång). Och jag och mamma hittade några riktigt bra svängar som jag skulle ta.

Han hoppade superbra på framhoppningen. Även om det blev pyttelitestressigt då man bara hade 6 ekipage på sig att galoppera fram + hoppa (man fick skritta o trava fram ute, men där var det rätt hårt).

Väl inne på banan visste jag exakt hur jag skulle rida. Hur många galoppsprång jag skulle ta på linjen osv. Och jag fullföljde planen exakt.

Satte upp en BRA galopp redan innan ettan, och jag red med honom i svängarna. Tog en sväng som INGEN annan tog! Men han ble lite lång i första kombinationen så vi rev utsprånget. Och i andra kombinationen råkade jag titta dit jag skulle, och eftersom Nagar är så himla känslig så svängde han i luften. Precis som jag inte skulle göra, så vi rev utsprånget där också.

Men känslan var på topp! Har aldrig ridit så beslutsamt förut! Känns som om jag börjar komma det här nu, våga släppa lite på kontrollen.

Det har nog också med att göra att Nagar blibit mer lydig, nu kan jag galoppera på och ändå veta att direkt jag rätar upp mig lyssnar han tillbaka!

Riktigt nöjd med tävlingen. Känns som 2015 kommer bli ett bra år!:)

Från förra helgen:

Av Ronja Andersson - 22 februari 2015 21:20

Hej!


I Fredags efter middagen åkte i till norrmalm för lite Carroträning.


Vi tränade på att tävla. Alltså omhoppning. Hoppade först banan lågt utan att svänga, sen hoppade man banan på valfri höjd med omhoppningssvängar (om man ville).

Jag red Nagar. Han var superfin hela tiden. Hoppade sista rundan på LB och svängde. Carro hade också köpt en godispåse till den som hade snabbast tid! :D

Han hoppade jättefint verkligen! Och vi vann ;)

Nästan det ända jag behöver tänka på när jag rider omhoppning är att inte svänga för tidigt, utan låta honom landa först, annars är det lätt att dom river.


Blev en sen kväll. Träningen var slut kl 21, och när vi kom hem fixade vi alla saker till tävlingen!;)

Av Ronja Andersson - 19 februari 2015 21:35

Halloj!


Idag slutade vi skolan kl 2. Så direkt jag kom hem for jag ut och red Lindy i det sjukt härliga vädret. Red i en kofta?! 10 + i Februari liksom??? Skulle lätt kunna ha 20 hästar om vädret var såhär varenda dag :)

Men iallafall så var hon jättesnäll, lite pigg bara (som vanligt). Men hon kunde faktiskt trava normalt utan att studsa. Red i ca 45 minuter, med mycket trav och galopp. Härligt var bara förnamnet ;)


Sen gjorde jag iordning Ranka och red ut på henne också. Kunde ha blivit spännande, då hon har vilat i 2 veckor pga det dåliga underlaget. Men snäll som hon är så gick allt jättebra! Skrittade och travade bara. Hon är verkligen en mysig häst, som en liten lurvig b-ponny just nu men ;)


Idag på dagen longerade mamma Nagar i ridhuset, eftersom han gick en hård dressyrträning igår så fick han ta det lite lugnare idag.

Han blänker så fint min lilla prins ;)


Och vet ni vad??..... Exakt om en vecka den här tiden åker vi till Göteborg och Göteborg Horse Show!!!!! JAG LÄNGTAR IHJÄL MIG JUST NU!!!!!!

Av Ronja Andersson - 18 februari 2015 22:15

Hej!


Igårkväll åkte vi in till Umåker och kollade på trav. Det var jätteroligt att göra något "annat", en mysig kväll helt enkelt ;)



Idag direkt efter skolan tränade jag dressyr med Nagar för Katta. Han var lite stretig i början, men på slutet gick han klockrent. Han har aldrig varit så fin i traven som han var idag, helt avslappnad! Älskar verkligen att träna dressyr, och det är extra kul när man känner och ser skillnad för varje gång!!!


Efter dressyrträningen hoppade jag Lindy. Mamma hade byggt upp två linjer, en rak och en båge. Men redan när jag hoppade fram började hon stanna, så hon minns nog fortfarande det som hände på Hippo.

Red med långa tyglar och en bra galopp bara för att hon inte skulle tycka det var jobbigt eller tråkigt på något sätt, och då hoppade hon.

Red banan på max 50 cm, bara för att hon skulle känna att det var enkelt! Nu ska vi gå tillbaka lite med henne tills hon känner sig säker igen. Visst, det känns väldigt tråkigt men det är sånt som händer ibland! Bara att kämpa vidare ;)


Bilder från tävlingen i helgen!;)

Av Ronja Andersson - 15 februari 2015 21:25

Halloj!


Igår och idag var det ju då tävling på Hippo, och här kommer lite resultat :)


Lördag:


Kingen LD- Han var jättesnäll hela tiden. Var bara svårt för mig att "inte göra någonting"  utan låta honom tänka, då jag är van vid Nagar som man måste rida hela tiden fram till hinderna. Men det gick bra, 0 fel och rosett!


Kingen LC- Hade en bättre galopp, och då hoppade han mycket bättre! Fick mer flyt runt banan. 0 fel och rosett även där ;)


Nagar LA- Första starten för året. Bedömning A:0/A:0. Gick ut som andra startande, så jag hann se hur den första red vilket var perfekt. Hade innan bestämt vilka vägar jag skulle gå, hur många galoppsprång jag skulle ta osv. Visste exakt hur jag skulle rida.

Han hoppade ettan som om det vore 1.40 :) Felfri genom hela grunden. Tog alla svängar vi hade planerat att jag skulle ta i omhoppningen. Dubbelnolla! Han hoppade otroligt bra! Och dessutom en andra placering! :)


Lindy LA - Hon var superfin på framhoppningen, hoppade väldigt fina språng! Lite spänd inne på banan,, och rädd för publiken, men inte så farligt. Hoppade jättebra 1,2 och 3. Sen kom vi helt galet in i en kombination så hon typ landade mitt i A hindret. Tog om och hon hoppade, men på hindret efter stannade vi ut oss. Hon blev lite skrämd och osäker när det blev som det blev. Men sånt får man ta inbland.


Söndag: Lindy fick vara hemma, då vi bara fick med oss 2 ponnysar.


Kingen, debut LB - Hoppade jättefint på framhoppningen. Och det gjorde han inne på banan också. Kändes väldigt enkelt! Har inte så mycket mer att säga om honom, SnyggKingen :) 0 fel och rosett igen!!!

Han var alltså felfri i 3 av 3 starter!


Nagar LA bed. A:0 - Gick ut som sista ryttare. Och när jag fick startsignal visste jag att INGEN var felfri. Men jag höll ändå planen. Svänga och hålla en bra galopp. Och vi var felfria!!!! Och som enda felfria ekipaget VANN vi!;) Fina Fantastiska ponny!!!

Jättebra runda, med superfina språng!!!!


Har varit en toppenhelg, 5 rosetter på 6 starter.


Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards