ronjaaaandersson

Direktlänk till inlägg 21 januari 2015

2 studsbollar till ponnysar

Av Ronja Andersson - 21 januari 2015 21:55

Hej!


Idag direkt efter skolan tog jag och Linn bussen hem för att rida ut på våra "vilda" ponnysar. Jag red Lindy och hon red Linan. Det gick jättebra, Lindy var lite studsig i början, men sen slappnade hon av lite. Haha två studsbollar tillsammans, kunde ha blivit spännande. Men dom var lugnare än vi trodde ;)

Riktigt rolig ridtur var det iallafall!


Sen direkt vi hade tagit av dom grejorna och ställt dom i hagen red jag Nagar här hemma på ridbanan. Tog fram bommar , bara för att det är så himla nyttigt för både häst och ryttare! 3 bommar i början av långsidan och sen 3 bommar i slutet på långsidan ungefär. Började rida i trav över alla bommarna. På de 3 första var det kortare avstånd, sen rakt spår fram till 3 bommar med längre avstånd.

Efter det gjorde vi galoppbommar av de första bommarna. Så först galoppera över dom, sen direkt bryta av till trav och trava över de andra.

Gjorde så några gånger i båda varven, växlade så att man travade över de första och sen fattade galopp och galopperade över dom andra och tvärt om.

Red även över 3 galoppbommar på volt några gånger också.

Blev lite rörigt att förklara, men jag hoppas ni förstår =)


På sista övningen hade vi galoppbommar med kort avstånd och rakt fram till galoppbommar med längre avstånd. Så alltså, först i höger varv red vi över galoppbommarna med kort avstånd, sen 4 galoppsprång fram till bommarna med längre avstånd. Och det gick ganska bra! Men sen bytte vi varv så man först fick länga galoppen, sen direkt korta galoppen ordentligt. Och det var svårare! Då märktes det att Nagar tappat en hel del muskler när han vilat. För han orkade nästan inte hålla ihop galoppen när jag skulle korta, utan han ville bryta av till trav.

Så det ska vi träna mer på. ÄLSKAR BOMMAR, det går att göra så himla mycket saker med bara tex. en bom!


Ikväll har det även varit en tjej här och masserat Nagar. Han var lite spänd i ryggen, men hon fixade det nu, så vi har fått massa övningar vi ska göra varje gång innan/efter vi rider honom. Han såg iallafall ut att tycka det var väldigt skönt, gäspade hela tiden ;)



Gammal bild, från förra vinter =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ronja Andersson - 20 juni 2017 00:21

8688919412

Av Ronja Andersson - 29 november 2016 13:46

Här kommer en liten presentation om hästarna som står i stallet just nu!   Först ut blir So Long (Lasse): Min egna häst som vi köpte i augusti. Valack-f.09 e. Lux Z-Stakkato. Vi har hunnit starta några tävlingar, och varit med på Ungdomslandslage...

Av Ronja Andersson - 27 september 2016 21:25


I helgen var vi i Näset, Sundsvall på Ungdomslandslagens Breddträning. Det var för alla ponnyryttare, childrens och juniorer som har tävlat minst LA, och som satsar mot toppen! Det var en 2 dagars träning för Fredrik Spetz, som är en duktig ryttare p...

Av Ronja Andersson - 20 september 2016 21:49

I helgen var vi på ponnytävling i Piteå. Pappa fick vara hemma för att ta hand om hästarna medans jag, mamma och saga åkte med Acke och Kingen. Saga hoppade Kingen och jag fick leka B-ponnyryttare igen då jag hoppade Acke. Jag red LC-LB på lördagen...

Av Ronja Andersson - 5 september 2016 21:45

I torsdags och fredagd var Pontus Westergren här i Vännäs igen och höll träningar. Jag var med och red med Lasse :)   Första dagen tränade vi på att lägga volter. Tiometersvolter. Vi gjorde det i skritt, trav och galopp, med och utan hinder, med...

Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards