ronjaaaandersson

Alla inlägg den 11 december 2013

Av Ronja Andersson - 11 december 2013 22:34

Hejsan idag så hade vi HK på skolan och vi bakade lussebullar. Dom vart sjukt goda, så klart då det var jag som hade gjort dom! Haha :) Och i morgon är sista "riktiga" dagen innan jul, då vi har luciacup med innebandy på Fredag och elevensval måndag-torsdag och skolavslutning på fredagen! Men nu ikväll har jag, mamma och Tim bakat knäck, pyntat apelsiner med nejlikor, druckit glögg och ätit pepparkakor medans vi lyssnade på julmusik! Det vart riktig julstämning! Jag längtar verkligen till julafton, gör inte ni? Vad står högst upp på eran önskelista??

// Linn <3<3

Av Ronja Andersson - 11 december 2013 15:57

Nu tänkte jag skriva om mitt tävlingsår 2013.


Vi börjar med Zarre:


Honom hann jag bara tävla några tävlingar med innan han blev halt...

En tävling var i Vännäs där vi hoppade L:C Bed A:0/A:0 med VINST!

 En till stor tävling vi hann tävla på var på SURF. En tvådagars tävling där jag skulle hoppa L:C första dagen och L:B andra dagen. Första dagen var L:C en A:0/A:0.  Vi dubbelnollade och VANN! Andra dagen hoppade jag en L:B med bedömningen A:1a med mountainhorse ponnycup. Vi nollade i grunden och i omhoppningen gav jag allt eftersom att han hade varit lite seg i grunden. Innan starten varvade jag upp honom så att han skulle vara med på noterna. Och det var han!  Jag tog alla svängar och vi hade en snabb tid. Det slutade med en seger.!Efter den tävlingen blev han halt... Vi åkte in med honnom till ATG (evidensia) i Umeå. Där behandlade dom honom typ 3 gånger i ett ben och det blev ingen skillnad på honom. Då tyckte dom att vi skulle börja sätta igång honom lite försiktigt, för dom trodde att han bara var lite stel. Vi började sätta igång honom och det blev bättre. Men när han nästan var helt igång blev han dålig igen.  Då bestämde vi oss att åka till Timrå på PH Vet. Där konstaterade dom att han absolut INTE hade något fel i benen utan att det satt i ryggen. Dom trodde att han hade gått omkull i hagen eller rullat fast i boxen. Så dom behandlade honom 2 gånger. Och nu är han bra! Så vi har börjat sätta igång honom (igen) nu.

<--- Hans framben 2 die 4!

BOSSE:

Vi har också haft ett bra år med båda fram och motgångar.

En av dom stora tävlingarna med honom var på SURF. Samma tävling som jag hoppade Zarre på.

Första dagen hoppade jag LC bed A:0/A:0 - Noll fel och blev 2:a . Sen hoppade vi också L:B bed. A/A:0 - ett pet på ettan men superfin runt resten

Andra dagen hoppade vi L:B och eftersom det var Mountainhorse PC så var det stilbedömning. Domare var Lennart Lindelöv. Vi nollade grunden och fick jättehöga stilpoäng då Lennart gillade min ridning och inverkan på hästen. I omhppningen bestämde jag mig för att ge allt! Vinna eller försvinna! Fick en jättebra tid och det blev en SEGER, både i klassen och i stilen!

Alltså blev det 5 segrar och en andraplats på 6 starter!

Efter den tävlingen började vi träna på L:A och jag tror att det skrämde Bosse. För efter det har han börjat stanna. Vi började om helt från början och hoppade L:D och sen vidare till L:C.

Just nu håller vi på att sätta igång alla hästar efter vintervilan, sen får vi se vad som händer.


Ranka

Ranka är alltså mammas storhäst som jag har börjat tävla.  Jag har tävlat henne upp till 1 m. För oss har det gått både bra och mindre bra. Bästa tävlingen var i Vindeln när vi hoppade 1 m. Det var bedömning A:0/A:0. Vi dubbelnollade och jag hade en bra känsla runt hela banan. Det var såååå nära en placering, men vi blev först utanför placering då sista ryttaren slog oss...

En till bra tävling var i Ö-vik då vi hoppade 90 cm. På första tävlingen. Vi nollade och fick rosett =) Hoppade också 1m. där bedömning A:0/A:0. Men eftersom att ryttaren är van att sitta på sina små vändbara ponnysar försökte hon ta världens snävaste sväng till ett räcke. Men d´å sa Ranka stopp =) Och det kan jag ju förstå för hon är trots allt en storhäst.

Men nu på slutet har jag börjat tappa galoppen. Då hoppar Ranka hinderna som om det vore 1.70 (det gör hon i vanliga fall också) men allt blir så mycket mer jobbigt då!

<-- 1.30


Nagar

Mannen, Myten , Legenden.

Det är honom bloggen kommer att handla om mest! Det är min nya stjärna. Nagar heter han och är en polsk import. Brun med svart man o svans. Haft honom i ca 3 månader. Vi har kommit upp till L:A nivå nu. Vi har utvecklats så fruktansvärt mycket på den här lilla tiden!

En helt sjukt fantastisk tävling var våran andra tävling tillsammans. Jag skulle debutera L:A och även rida DM:et. Hade inte alls höga förväntningar eftersom att det bara var våran andra tävling. Vi ledde DM:et efter L:Bn så nu var det bara L:A kvar. Det var bedömning A1:a. Och jag har aldrig varit så taggad förut, så taggad men ändå så nervös! Jag gick in och red som vanligt i grunden. Han blev väldigt stark i slutet och det var bara att följa med och bli klar innan hinderna. Sista kombinationen hoppade han på studs men det gick bra! Vi nollade!!

Då var det alltså bara att gå ut och ladda om inför omhoppningen.

Nu var jag mer än taggad. Jag gick ut först i omhoppningen och nu var det bara att satsa, bära eller brista! Jag gick in och gav allt jag hade och det gick! Jag nollade med en bra tid. Nu hade jag satt ribban för de andra. Jag vågade knappt titta när de andra red. Men tydligen hade jag en väldigt bra tid för det var ingen som slog mig! Vi vann alltså både klassen och DM:et!!! ÅÅÅH THAT FEELING!

En till bra tävling var i Timrå när vi satt våran sista nolla och kvalade till MSV!

Nu är det bara att börja träna så att vi är Fit for fight när tävlingarna börjar igen. För nästa år är året då vi ska kriga!


Hejdåå //Ronja


Av Ronja Andersson - 11 december 2013 14:29

Sitter här i klassrummet oc försöker koncentrera mig. Inte så lätt när man inte är det minsta intresserad av ämnet. FYSIK! Usch... Men det är ju sista lektionen på dagen så det är bara att hålla ut! När jag kommer hem ska hästarna skrittas. Men nu måste jag sluta skriva för nu ska vi jobba. Hejdåå! //Ronja

Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards