ronjaaaandersson

Alla inlägg under april 2013

Av Ronja Andersson - 22 april 2013 07:19

Måndag igen...


Nu sitter jag och äter frukost. Den består av juice,yoghart och flingor. Är inte så bra på att äta fruost men, man får försöka!


Efter skolan tar jag bussen hem och kanske far ut och rider Zarre (om han är helt bra)


Bosse får en välförtjänt vilodag idag eftersom han var så duktig på hoppträningen och hoppade HÖGT över hinderna!   


Men nu ska jag gå och borsta tänderna, så HEJDÅ!


                                MVH Ronja!

Av Ronja Andersson - 21 april 2013 16:18

Heej!


Idag och igår har jag ju tränat för Buster med Bosse. Här kommer ett inlägg om hur det gick!

 

Dag 1 (lördag):


Vi tränade på lydnad. Vi började med att rida i trav på en volt över två klossar på kortsidan. Sen vände man snett igenom och över två bommar sen volt igen på kortsidan mellan två  hinderstöd med en jättekort bom på marken. Sen flyttade man hästarna ut till långsidan. Bosse var jättespänd från början och ville inte trava över den jättekorta bommen! Men sen blev han mer och mer avslappnad! Vi tog också det i galopp från båda varven.

Sen hoppade vi ett hinder med en galoppbom före och efter om jag inte minns fel. direkt efter skulle man sakta av för då kom det tre travbommar. Bosse var inte så lydig från början, men sen så!

efter det hoppade vi en bana och band ihop alla övningar. Det gick faktiskt riktigt bra!


Dag 2:


Började att rida på volt utan stigbyglar i trav. Vi reglerade traven mycket o när vi längde traven red vi lätt och när vi minskade satt vi ned och flyttade hästarna undann skänkeln. Samma sak i båda varven och sen samma i galopp.

Efter det hoppade vi en oxer på långsidan med en galoppbom före. Sen gjorde vi halt. Efter ett tag lade vi på ett räcke ungefär 6-7 galoppsprång efter. Under det var det en hemmagjord stenmur (inte riktiga stenar). Det tuckte B var jätteläskigt och stannade ngra gånger men hoppade det sen! Efter det gick vi över och hoppade en bana på 14 språng. Frsta gången hoppade jag lågt o det gick bra! Sen höjde de upp till L:B-L:A! Det gick jättebra! Förutom att ryttaren slarvade lite med vägarna, men hästen hoppade strålande!

Här kommer banskiss:

 

Hejdåå //Ronja


Av Ronja Andersson - 19 april 2013 20:24

Heeej!


Igår till idag har mag sovit på skolan med bästa klassen. Det var jättekul! Och på kvällen såg vi två filmer. "Älska mig" och "I rymden finns inga känslor". De var jättebra och det har varit jättemysigt.


Efter middagen for jag,mamma och saga ut och red i det underbara vädret  Jag red Bosse. Mitt mål var att han skulle vara mjuk och avslappnad. MMålet blev uppfyllt till 110%! Han var så sjukt fin. Vi red i 50 minuter och jag galopperade efter mamma och vi ökade o minskade, reglerade galloppen väldigt mycket! Det är nyttigt fr hästarna för då blir de mer uppmärksamma och kvickare på att öka/minska.


 Zarre har förmodligen trampat på en sten och är öm i hoven. Så han vilar.


Just nu sitter jag och ser Lets Dance o äter godis. MYYS!'


Imorgon ska saga tävla på norrmalm och jag ska rida Mansell på utebanan för första gången i år Sen kl. 18.30 ska jag träna Bosse för Buster. Det ska bli jättekul!!


Jaja nu ska jag fortsätta se tv så Hejdååe!   // Ronjiz


Bjuder på en jättefin bild på våran älskade hund Oboy   


Av Ronja Andersson - 15 april 2013 20:19

Heej!


Har just kommit hem från norrmalm . Var och red båda hästarna där eftersom det regnar!

Började med Bosse. Från början var han spänd, men efter ett tag börjaade han slappna av. Han blev riktigt fin! Avslappnad och helt i rätt form! Sen började han kännas konstig och då hade han lagt tungan över bettet! När mamma fixade det var han som vanligt igen =)


Sen red jag Zarre. Han var jättepigg!  Jag galopperade fter långsidan och då bockade han två i rad och sen tvärnitade han så jag ramlade av, men landade på fötterna!! Hahah. Men sen red jag på en volt i rätt form och tog igenom han ordentligt. Riktigt fin var han! Red inte så länge eftersom att man ska sluta när det går bra!


Imorgon ska jag på Laserdome med ponnyryttare =) Ska bli sååå kul!


Nu ska jag sluta skriva men hejdåå //Ronja

Av Ronja Andersson - 14 april 2013 19:57

Tjenaa!


Tänkte nu berätta om tävlingen i Skellefteå =)


80cm. Bedömning A (man måste vara felfri för att få rosett - en fas)

Mansell var jättefin! Hoppade bra och jag red bra! Det slutade med en nolla!


90 cm. Bedömning A/A samma sak som i 80, men nu var det 2 faser, (ingen omhoppning på tid). Mansell stannade på framhoppningen och då blir både jag och  han lite "fega". Han hjälper inte till lika mycket och jag blir lite avvaktande.Sen kom jag in på banan och då stannade han på ettan, men det var helt mitt fel för vi kom på långa galoppsprång och halvdålig galopp. Men sen lade jag upp mycket bättre galopp och han hoppade strålande! Felfri på resten av banan!!

Jag är jättenöjd över dagen och ja.... vet inte vad jag ska skriva!


Idag har jag varit på cafeét och storstädat med mamma och mormor. Inte det roligaste man kan göra, men det är roligt när man ser resultatet!


Sen åkte vi hem och slappade några minuter. Sen for vi ut och red. Jag på Zarre, mamma på Bosse och Saga på Sune =) Det gick jättebra och ÄNTLIGEN kan man galoppera efter grusvägarna! Så härligt!


Nu sitter jag och ser Solsidan medan min snälla pappa är ute och skor Bosse. Tack pappa, du ska få kladdkaka sen   

Bild: Fina hästarna i transporten:) Mansell o Ranka i transporten


Nu ska jag fortsätta se Solsidan. Hejdåå //Ronja  

Av Ronja Andersson - 12 april 2013 15:03

Heej!


Idag är det FREEDAG! Har varit i skolan fram till 1. Sen tog jag bussen hem och ja.. Sen har det inte hänt så mycket. Har bara suttit i soffan och lyssnat på musik och läst bloggar =) Sen kanske jag ska rida någon häst,. Men vi får se!


Imorgon är det tävling! I Skelefteå, storhäst , så jag ska hoppa Mansell!! Har LÄNGTAT i TVÅ VECKORS TID NU, så äntligen!! Känsla: Supertaggad!! Det ska bli jättekul och spännande. Jag ska hoppa 80-90   


Kanske ska ut och springa nu, om jag inte ska rida =) Är verkligen supertaggad på att träna och få bra kondis inför utesäsongen! Så man orkar runt en hel bana med Zarre =)



//Ronja!

Av Ronja Andersson - 11 april 2013 19:50

Heej!


Idag efter skolan for jag och Linn ut och sprang. Det var jättehärligt, solen lyste och asfalten var helt torr! Vi sprang ganska långt i intervallet: sprang mellan två lyktstolpar och gick osv.


Efter det åt jag middag och sen var det bara att gå ut och rida Zarre =) Han var heeelt galen. Jag red ut och han tyckte det var såå kul! HAHA han hoppade,sparkade,bockade,gnäggade och jag fick han inte att skritta!! Det är så kul att han visar att han tycker att det är kul!

Nu ska jag sluta skriva så hejdåå!

 Jag och Linn idag =)


//Ronja

Av Ronja Andersson - 10 april 2013 19:01

Heej!

Snart börjar ju utomhussäsongen som ni alla vet. Vad är då plus ch minus för det, enligt mig och mina ponnysar.


INNE:

Startnr 1 - Ronja Andersson - Snekkerups Baron - Hästnr 87 - Vännäs RF Jag har ju bara hoppat Bosse inomhus på två tävlingar. Men det har gått bra och det ska bli spännande inför utomhussäsongen!

Startnr 6 - Ronja Andersson - Moflos Zauron - Hästnr 52 - Vännäs RFBlir tummen NER för inomhussäsongen med Zarre. Han blir mycket segare inomhus och tycker inte alls det är kul! Men det är klart det har gått bra på tävlingarna inomhus också!


GRÄS:


Startnr 5 - Ronja Andersson - Moflos Zauron - Hästnr  - Vännäs RFStartnr 5 - Ronja Andersson - Moflos Zauron - Hästnr  - Vännäs RF Har hoppat Zarre på en tävling på gräs det var i Övik. Det var så himla kul! Han älskade det och var så pigg och glad! Det blir verkligen tummen UPP!


Grus :


Startnr 4 - Ronja Andersson - Moflos Zauron - Hästnr  - Vännäs RFStartnr 2 - Ronja Andersson - Moflos Zauron - Hästnr 77 - Vännäs RF. Jag och Zarre ÄLSKAR grusbanor UTE.  I sommras glänste vi (utan att skryta) på utebanorna! Han har AALDRIIG gått så bra!!! Vi hoppade allt från L:D till L:A. Många vinster och placeringar. Och vi van våran andra L:A!!! Ska bli så kul och se om han går lika bra denna utesässong!

Andra L:An

Som vi vann!!!


Det var mina åsikter om säsongerna! Hejdåå! //Ronja

Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards