ronjaaaandersson

Alla inlägg under april 2015

Av Ronja Andersson - 12 april 2015 21:28

Hej!


I morse var vi på norrmalm kl 9. Hade bestämt med Linnea (hon är med i elitlaget) att vi skulle hoppa tillsammans. Våra mammor byggde fram en serie medans vi red fram.

Såhär såg det ut

 

Man travade in hoppade igenom serien, red rakt fram, sen svängde man åt nåt håll och  hoppade en oxer.


Jag började rida Comet då han varit lite busig med Saga. Hoppade också. Han var superfin, otroligt spänstig ponny!


Saga red fram Nagar medans jag red Comet, hon fick hoppa lite också och det såg jättebra ut, Nagar är väldigt snäll ;)


Sen hoppade jag Nagar och han var fin! Hoppade inte så mycket eller högt. Han var väldigt lugn genom serien, annars brukar han tycka det är jobbigt och då springer han ;)


När jag hoppat färdigt bytte jag och Linnea ponnysar. Så jag fick rida hennes fina D-ponny Chanel.   





Direkt vi kom hem gjorde jag iordning Lindy och for ut och red henne. Travade bara ute och galopperade på ridbanan. Hade gramman på henne också, och hon var jättefin! Riktigt avslappnad. Hon kunde flytta undan skänkeln och byta galopp. Värsta dressyrponnyn var hon idag!


Nä nu är det bäst jag sover, vet inte hur jag ska orka kliva upp till skolan imorgon...    /Ronja

Av Ronja Andersson - 10 april 2015 23:10

Halloj!


Idag var mamma ledig, så jag och hon for ut och red i stormen. Jag red Kingen och hon red Nagar. Red i 45 minuter, mycket trav och galopp. Det var väldigt härligt! Båda hästarna var jättesnälla.


Efter det åkte vi till stan och gick bla. in på Hööks. Jag fick ett par nya stallskor, en grej så jag kan hänga upp mina ridstövlar ,och ett paket med olika rengöringsmedel/skokrämer osv till stövlarna.


Sen ikväll har vi varit på norrmalm med Lindy, Ranka och Comet.

Började rida Ranka. Red först över några galoppommar och sen hoppade vi lite. Första gången hon hoppar "på riktigt" sen i typ September förra året. Hoppade bara en liten bana på 60 cm, men ändå! Hon tyckte det var jätteroligt och hoppade hööööögt över hinderna, som om det var 1.20   

Hon har ju visat några gånger förut att hon kan hoppa högt ;)


Sen fick jag rida Comet ett tag, då han var väldigt pigg idag! En liten studsoll var han.


Avslutade med att hoppa Lindy lite. Samma bana som med Ranka, men lite högre. Hon var väldigt pigg och glad idag hon också! Hoppade jättebra, så det var kul ;)


Kvällen avslutades i soffan med godis och Let´s Dance, som vi hade spelat in. För vi kom hem från norrmalm vid 21.30 ;) Vad är väl inte en fredagskväll i ridhuset...     



Av Ronja Andersson - 8 april 2015 23:19

Hej!


I helgen har vi varit i Sundsvall på ponnytävling. Vi åkte  i lördags, tävlade sön-mån och kom hem på måndagkväll. Väldigt mysig helg, extra mysigt att sova i lastbilen!

Vi hade med oss Lindy, Nagar och Kingen.

Har varit lite blandade resultat, inte dom bästa resultaten, men känslan har ändå varit rätt bra.


Söndag:

Lindy LB- Hittade inte framåtbjudningen riktigt, hon hoppade ändå inne på banan, men stannade ut sig på kombinationen som  var hinder nr 5. Fick henne verkligen inte att hoppa den.


Nagar LA- Superfin på framridningen/framhoppningen och likaså inne på banan! Hade en bra galopp hela tiden. Rev insprånget i kombinationen, och sista hindret som var en planka. Men han hoppade riktigt runt och fint! Bra runda!


Red Lindy på kvällen, bytte bett från hack till vanligt tränsbett, bara för att hon ska gå fram mer och jag inte ska bromsa. Red på utebanan på halvlånga tyglar och tänkte bara på att hon skulle gå fram! Rullade över ett pyttehinder några gånger också bara för att hitta hur jag skulle rida. Känns lite konstigt att på henne inte ens nudda tyglarna typ, och på nagar göra tvärt om, hålla i tyglarna och hålla om med benen.


Måndag;


Lindy LB- Hade mycket bättre galopp, redan när jag började rida och hoppa fram så hon skulle tycka det var kul. Hoppade inte så många språng på framhoppningen så hon inte skulle bli less. Hon var superfin inne på banan, hoppade allt klockrent, ända till sista hindret. Kombinationen. Där stannade hon. Sen tog jag om det igen, och då hoppade hon vilket kändes bra! Nöjd ändå!


Nagar La +, Elitlaget- Jättefin på framhoppningen, lika fin inne på banan. Hoppade runt och fint över alla hinder, och jag red bra. Trekombination och allt - superbra! Sen kom jag helt fel mot en oxer, som han stannade på. Sen fegade han ur och vi blev uteslutna... Näst näst sista hindret typ. Tråkigt...

Bara att ta nya tag. Laget slutade iallafall 6:a av 9 lag, vilket var rätt bra ändå.



Av Ronja Andersson - 4 april 2015 15:20

Hej! Just nu sitter jag i lastbilen påväg mot Sundsvall på ponnytävling, vi har med oss Nagar, Lindy och Kingen ?
#Elitserien

Av Ronja Andersson - 4 april 2015 00:11

Hej!


Första dagen på lovet idag, och hela förmiddagen spenderades på norrmalm :) Hoppträning, och sen duschning av 3 ponnysar.

Hoppträning för Carro med mina 2 c-ponnysar. Red Nagar i första gruppen.


Vi började värma upp lite själva. Sen galopperade vi tillsammans. Man skulle rida runt fyrkantsspåret och försöka få in så många galoppsprång som möjligt. Gjorde det i båda varven.

Sen började vi hoppa fram på ett räcke några gånger som sen blev en oxer.

Efter det hoppade vi 5 och en halvan några gånger så hästarna fick hoppa upp sig:

 

Sen avslutade vi med att hoppa en bana. Inte så lång, men med svåra linjer som Carro tagit ur en 1.40 bana. Hoppade den 1 gång var, på valfri höjd:

 

  

Nagar var superfin!!!! Han fick hoppa upp sig ordentligt på 5 och en halvan. Sista språnget låg på 1.25 Plättlätt! Han hoppade riktigt runt och fint över det!  

Hoppade banan på LA+, och även det kändes riktigt riktigt bra! Red beslutsamt och han var med. Hoppade strålande! Känslan var på topp! Min stjärna   


Sen hoppade jag Lindy. Hon var lite pigg och stark i början när vi skulle hoppa fram, men det är så hon behöver vara! Bara jag inte tar i tyglarna utan använder kroppsspråket för att minska så är hon inte alls stark.

Hon fick också hoppa lite högre på 5 och en halvan. Sista språnget för henne låg på 1m-110 kanske. Ville att hon skulle tycka det var enkelt, så hoppade inte högre då.

Sen hoppade jag banan på LB. Hon var jättefin även då! Skulle ta tillbaka på linjen där det var 4 korta galoppsprång och jag bara rätade upp mig så gjorde hon världens halvhalt. HAHA lite känslig?!

Hoppade hela banan utan problem.

  

 



Av Ronja Andersson - 1 april 2015 22:09

Hej!


Idag direkt efter skolan åkte vi till norrmalm med Nagar, Lindy och Kingen.


Jag började träna dressyr med Nagar för Katta. Han brukar alltid vara lite jobbig i början, men inte idag! Han var ovanligt fin i början. Red på volt, gjorde volten större och mindre genom att flytta undan skänkeln,ställde innåt, raktiktade, ställde utåt, red förvänd galopp osv. Nagar tyckte den förvända galoppen var lite jobbig i början, men sen gav han upp och blev riktigt fin! Red förvänd galopp i båda varven.

Avslutade med att trava och galoppera på volt . Och på slutet av passen är han alltid riktigt riktigt fin! Helt avslappnad, kan lätta i handen och han ligger kvar. Använder bakbenen. Sjukt fin helt enkelt.

Älskar att träna dressyr. Känslan efteråt är grym!


Sen red jag Lindy. Hoppade lite små hinder. Testade nytt bett igen. Först hoppade jag på hackamore med kedja under, men det tyckte hon blev för skarpt. Sen testade i flippan, funkade ok, men inte helt bra. Så nu testade vi hack med en rem under. Och det kändes bra.

Hoppade 2 små räcken på åttvolt, rullade över dom. Försökte ha en jämn galopp, och inte använda handen när jag skulle minska.

Hon var vädigt fin och positiv idag!



Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards