ronjaaaandersson

Alla inlägg under februari 2014

Av Ronja Andersson - 9 februari 2014 20:10

Heej! I helgen har det varit fullt upp kan jag säga. Busterträningar lördag och söndag med min finaste älskling.

Tänkte berätta lite om hur det gick och om vilka övningar vi gjorde osv.


Dag 1.


Jag bytte bett på Nagar från Sweet iron pelham till ett flippanbett, då man inte fick tävla på det. Fick låna ett Flippanbett då vi inte ville köpa ett innan vi testat eftersom dom är svindyra! Men vi blir nog tvugna att köpa ett ändå, för han älskade det bettet och gick jättebra på det!


Men iallafall började vi med att trava bommar på en åttvolt ungefär och flytta dem undan för skänkeln osv.. Från början var nagar lite spänd, men när jag hade jobbat igenom honom ordentligt blev han jättefin!

Efter det hoppade vi på ett halvt voltspår över några små klossar i galopp. När jag stod upp över alla klossar slappande han av mycket mer, så det var inte något större problem!


Till sist byggde vi ihop allt till en bana och travbommarna vi hoppade från början blev en trekombination och en tvåkombination osv. Banskiss kommer senare i inlägget

Vi hoppade inte alls högt, det viktigaste var bara att kunna jobba hästarna mellan hinderna och tänka på sitsen mm.

Nagar gick riktigt bra! Han var lugn och avslappnad och jag kunde jobba honom ordentligt mellan hinderna. Så jag har inte så mycket mer att säga om det.


DAG 2.


Idag var det banhoppning som stod på schemat.


Vi började med att trava bommar igen. Och vi jobbade med att flytta dom undan skänkeln osv. Nagar lyssnade riktigt bra på mig på slutet, så vår dressyrträning har gett resultat!


Måste berätta om banan nu, annars blir det här inlägget jättelångt!


Vi hoppade banan 2 gånger var. Första gången ganska lågt (Berättar bara om andra gången)

Sedan höjde vi upp till ungefär MSV B för mig.


Banskiss kommer även för den här banan senare i inlägget.


Han var fin i början, men drog iväg på några hinder. Men det finns absolut INTE i Nagars värld att han ska stanna! Kom helt fel på en kombination som var supermaxad. Men han löste det ändå! Fantastiska ponny. Men när jag kom på vilken galopp jag skulle ha, blev det riktigt riktigt bra!

Det var en ganska svår bana med svåra linjer mm.

Jag är jättenöjd eftersom vi inte har hoppat så många banor på MSV B innan!

Riktigt rolig träning!


Här kommer banskiss från dag 1:


 


Banskiss dag 2

 


Inte världens bästa banskisser men... Dom får duga =)


Godnatt //Ronja


Av Ronja Andersson - 7 februari 2014 16:05

Heej!

Igår red jag 3 hästar, kände mig ganska duktig faktiskt! Vi (jag och mamma) började med att rida ut med Nagar och Maja. Jag red Maja o mamma red Nagar. Vi galopperade mycket och hästarna tyckte det var jättekul att slippa gå i ridhuset!

Efter middagen åkte vi till Norrmalm med Zarre och Ranka. Jag började med att rida Zarre, red inte så jättelänge då det var varmt i ridhuset och han har supertjock vinterpäls fortfarande. Men jag hoppade honom lite också. Hoppade bara nåt räcke och en oxer. Vi satte även en liten grind under oxen. Men den brydde han sig inte om! Han hoppade iallafall superfin och var pigg och framåt.

Efter jag hade ridit Zarre var det hoppträning för Kerstin Martinsson med Ranka som gällde. Hon var rädd för allt och alla i början. Men när vi började hoppa släppte allt! Vi hade också bytt bett på henne från Sweet Iron Pelham till ett Gags, för jag tyckte det första blev för skarpt. Gagset funkade jättebra och det blev stor skillnad på sprången då jag hade bättre galopp. Men iallafall så hoppade vi en bana på slutet som jag tänkte berätta om för jag orkar inte berätta om hur vi hoppade fram osv.
Så.... Banan började i vänster varv på långsidan där det stod två räcken med 5 galoppsprång emellan. Direkt efter det skulle man bryta av till trav och vända rätt upp över ett par travbommar och sedan fatta höger galopp på rakt spår. Sedan skulle man hoppa två oxrar mitt på den andra långsidan med tre galoppsprång emellan och sen avsluta med att direkt sakta av till trav igen och trava över bommarna.

Ranka hoppade jättebra och det kändes som att jag hittade vilken galopp jag skulle ha. Hoppade inte alls så högt utan det viktigaste var bara att jag skulle ha bra galopp.

Nu ska jag gå ut och rida Zarre. Så vi hörs /Ronja

Av Ronja Andersson - 5 februari 2014 21:06

Hejj!

Idag efter skolan var tanken att vi skulle åka till Norrmalm och hoppa lite. Men när vi insåg att vi skulle få stressa ihjäl oss innan ridskolan skulle vara i ridhuset så valde vi att rida hemma istället. Nagar fick vila, men Zarre skulle gå.
Vi började med att vi skulle försöka tolka med Maja. Men det gick inte alls bra då hon var livrädd för boben och ljudet. Så jag red henne lite på banan istället.
Men Zarre är säker. Så han tolkade vi! Han älskar verkligen när man tolkar bakom honom. Han är så glad! Jag red honom barbacka och Saga satt på boben.

Imorgon ska vi åka och hoppa lite istället. Jag ska först hoppa Nagar och sen ska jag träna Ranka för Kerstin Martinsson, så det ska bli spännande!

Men nu ska jag sova, Godnatt!

Av Ronja Andersson - 3 februari 2014 21:03

Idag är det en jobbig dag, Bosse har flyttat hem till sin ägare igen.


I Februari förra året fick vi låna honom från hans ägare Tova Seger. Bosse var en välriden ponny men som inte hade tävlat så mycket. Han var lite stökig i hanteringen men snäll att rida.

Efter bara två veckor gjorde vi vår första start i L:D och nollade. Vi fortsatte under våren att träna och tävla enklare klasser. Våran bästa tävling gjorde vi på SURF i Maj, där vi vann 3 klasser och blev 2:a i en på 4 starter. Det var en sjukt härlig känsla!

Efter det tyckte vi att han var redo för större klasser. Tyvärr tyckte Bosse nog att det blev lite för stor press på honom och han började stanna. Vi gick ner i klasserna och tävlade inte lika mycket.


I vinter har vi bara haft roligt utan krav och jag har hoppat små hinder och ridit dressyr på honom.


Eftersom jag satsar på att komma så låmgt som möjligt i hoppningen och Bosse inte verkar gå lika långt som jag så var vi tyvärr tvugna att lämna tillbaka honom till sin ägare, det var ett jobbigt beslut och jag hade gärna velat ha kvar honom! Men tyvärr kan vi inte ha hur många hästar som helst.


Jag har många fina minnen från vår tid tillsammans!





Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards