ronjaaaandersson

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2015

Hoppträning Pontus Westergren 10-11/11

Av Ronja Andersson - 12 oktober 2015 20:30

Heej!


I helgen har det varit hoppträning för Pontus Westergren i två dagar. Första gången vi i vännäs tränar för han. Jag red Nagar båda dagarna och Ranka andra dagen.


Jag tycker det har varit en bra träningshelg. Han var väldigt noga med sitsen och positionen hos ryttaren, vilket jag tycker var bra.


Första dagen började vi med att rida lite öppna och skänkelvikningar samt travbommar runt hela fyrkanten. Han pratade även en hel del, och förklarade, visade osv. Väldigt bra på att förklara och ge exempel.

Sen hoppade vi några övningar innan vi avslutade med att hoppa en bana 2 gånger. Lågt. Vi hoppade max 50 cm.

Pontus ändrade min ridning helt på Nagar. Från att jag ska hålla i tygeln ända tills han hoppar av, till att stå upp i stigbyglarna och inte hålla så mycket. Bara vara mjuk och inte krångla till det så mycket.

Kändes helt galet konstigt i början vill jag lova!


Andra dagen fortsatte vi med vår egen position, och kollade även så att hästarna gick fram för skänkeln. Vi började med att rida runt fyrkanten i galopp. Och ökade på båda långsidorna, då skulle hästarna svara direkt. Sen tränade vi på att stå upp 2 galoppsprång och sitta ner 2. För att inte hålla balansen i hästens mun.

Sen hoppade vi fram på ett räcke med lång anridning. Man skulle bara stå upp och i princip inte göra någonting ;) Inte börja grejja mitt framför hindret för att komma rätt.

Efter det hoppade vi igenom några linjer innan vi hoppade banan 2 gånger:

 

Nagar: jag red honom bättre idag. Kom på hur jag skulle rida. Han var riktigt fin! Klockren på alla linjer, och inte alls stark. Men han fick inte alls hoppa högt. Det fick ingen göra. Men typ 80 cm hoppade Nagar. Och det funkade!


Ranka då: Shit så fin hon var. Och "Pontus ridning" (dvs. lättare sits och bara vara stadig) passar ju Ranka super, eftersom hon är så pass stadig i sig själv! Dom i min grupp hoppade mellan 1.20 - 1.40 Och jag och lilla Rankis behövde inte skämma ut oss ;) Pontus hade absolut inte en enda sak att påpeka. Hoppade bara banan 1 gång, då allt var helt klockrent!


Jag och Ranka längst till höger:

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ronja Andersson - 20 juni 2017 00:21

8688919412

Av Ronja Andersson - 29 november 2016 13:46

Här kommer en liten presentation om hästarna som står i stallet just nu!   Först ut blir So Long (Lasse): Min egna häst som vi köpte i augusti. Valack-f.09 e. Lux Z-Stakkato. Vi har hunnit starta några tävlingar, och varit med på Ungdomslandslage...

Av Ronja Andersson - 27 september 2016 21:25


I helgen var vi i Näset, Sundsvall på Ungdomslandslagens Breddträning. Det var för alla ponnyryttare, childrens och juniorer som har tävlat minst LA, och som satsar mot toppen! Det var en 2 dagars träning för Fredrik Spetz, som är en duktig ryttare p...

Av Ronja Andersson - 20 september 2016 21:49

I helgen var vi på ponnytävling i Piteå. Pappa fick vara hemma för att ta hand om hästarna medans jag, mamma och saga åkte med Acke och Kingen. Saga hoppade Kingen och jag fick leka B-ponnyryttare igen då jag hoppade Acke. Jag red LC-LB på lördagen...

Av Ronja Andersson - 5 september 2016 21:45

I torsdags och fredagd var Pontus Westergren här i Vännäs igen och höll träningar. Jag var med och red med Lasse :)   Första dagen tränade vi på att lägga volter. Tiometersvolter. Vi gjorde det i skritt, trav och galopp, med och utan hinder, med...

Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards