ronjaaaandersson

Alla inlägg den 19 maj 2014

Av Ronja Andersson - 19 maj 2014 21:16

Hej!

Som de flesta kanske redan vet så har vi varit i Strömsholm i helgen. Det var dax för den sista träningen i sportsatsningen. Jag var laddad till tusen, och hade längtat i flera veckor för det här! Pappa som alltid brukar köra till alla tävlingar och träningar kunde inte följa med, då min farfar skulle gifta sig på lördagen. Så det var bara jag och mamma som åkte. Men det gick också bra!
Vi åkte i fredags vid 10 och kom fram vid halv 8 på kvällen.
I lördags var det då dax för den första hoppträningen. Jag red i den första gruppen med fyra andra ponny ryttare.

Vi började med att rida bommar tillsammans. Jag fick jättebra tips och råd osv. Det var väldigt bra att vi började med det, för då kunde jag rida igenom Nagar ordentligt. Sen hoppade vi några linjer och efter det var det banhoppning. Eftersom jag ridit fram ordentligt var Nagar jättefin! Jag red på mitt micklemträns som vi äntligen köpt och ett rakt kimbelwick utan tungfrihet.
Vi hoppade först banan lågt och sen höjde dom till mig. Jag hittade verkligen hur jag skulle rida, och jag fick nya tips som hjälpte jättemycket. Bl.a så tyckte Niklas att jag skulle rida i en bra galopp (med längre galoppsprång, inte fortare) och låta honom ta fram halsen. Men jag ska inte låta honom bli springig när jag länger galoppsprången. Då är det bättre att jag länger dom litegrann och tar lite kortare vägar istället.
Banhoppningen gick galant! Och som avslutning skulle vi hoppa pulvmangrav,bank, torrgrav och vattengrav ;))
Jag har aldrig hoppat något sånt med Nagar, så det var lite spännande!
Vi började med torrgraven, och den var inga problem! Han reagerade inte ens?! Och sen skulle vi hoppa pulvmangrav. Där var det vatten längst ner som hästarna skulle hoppa över. Och den tyckte Nagar var jätteäcklig! Så jag fick draghjälp en gång, och sen hoppade han utan problem. Vi avslutade med att hoppa den lilla vattengraven, och den var inte heller några problem! Fantastiska ponny <3

Sen på kvällen åt allihopa middag tillsammans, och Niklas o Daniel pratade lite om vad man ska tänka på på tävling. Lite om hur dom brukar göra på framhoppningen osv. Det var jättetrevligt!

Dag 2:

Vi red återigen i första gruppen. Men innan vi började rida skulle alla gå banan som vi skulle hoppa tillsammans. Niklas och Daniel berättade vad man ska tänka på när man går banan. Och det var bl.a Att man skulle gå banan NOGA. Gå alla vägar man har tänkt rida, och även att stega avstånden.

Efter vi gått banan kunde vi börja rida fram. Vi red inga bommar eller något sånt, utan vi började med att hoppa fram på en gång. Vi gjorde det som en vanlig framhoppning på tävling. Först hoppade vi över en liten stock, sen ett räcke och vi avslutade med att hoppa en oxer några gånger.
Efter vi gjort det hoppade vi banan på en gång. Först hoppade jag ett varv lågt och sen ett varv på Msv B. Jag fick även hoppa den stora vattengraven.
Jag tycker att det kändes superbra! Jag försökte få honom att ta fram halsen, och han hoppar så mycket bättre då!
Jag fick som tips att jag inte skulle bromsa genom svängen och få ett framåtläge innan hindret. Utan jag skulle göra tvärt om. Ha en bra galopp genom svängen och sen sitta upp mot hindret. Så det är något vi ska träna på nu!

Känns väldigt tråkigt att det var sista gången av sportsatsningen. Jag hoppas verkligen att jag kommer få fler möjligheter att träna för Daniel och Niklas, då dom är riktigt duktiga!!
Ska försöka göra några banskisser i veckan som kommer upp på bloggen så fort dom är klar!
Hejdå /Ronja

Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards