ronjaaaandersson

Alla inlägg under november 2014

Av Ronja Andersson - 4 november 2014 18:55

Hej!


I det här inlägget tänkte jag berätta lite om vilka hästar/ponnysar jag har haft eller ridit. =)


*Vi börja med lille Oskar, en minishettis hingst (86 cm) som jag fick när jag var 2 år. Han var väldigt busig, och i hagen trodde han att han var kung över alla! Det var han jag "lärde" mig rida på. Tävlade även lite blåbärshoppningar med honom.

 


* Sen fick jag världens snällaste B-ponny. Sonny Boy som var 22 år när vi köpte honom och 118 cm i mankhöjd, alldeles lagom =) Han kunde jag göra allt med, rida ut med mamma, busa i skogen, hoppa osv. Han gjorde aldrig något dumt! Han lärde mig massor! Vi hade honom i 6 år, och då var han 28, så min lillasyster hann också ha honom!


* När vi sålde Oskar köpte vi en till B-ponny till mig (vi hade fortfarande kvar sonny). Hon hette Solero och var en lite mer sportig pony. Men jag hade bara henne ett tag, då hon var alldeles för pigg för mig! Hade vi köpt henne idag så hade hon varit en perfekt tävlingsponny till Saga. Men jag var ju typ 5 år då.

Hann iallafall tävla några små blåbärshoppningar på henne =)

 



* Efter Solero köpte vi en snällare och lugnare B-ponny, Diva. Hon var lika snäll som Sonny, men lite yngre.

Älskade att hoppa henne, "tävlade" henne också. Och hon var den första ponnyn jag hoppade lite "högre" på =)

Men hon fick tyvärr pålagringar och kunde inte hoppa mer, så henne fick vi sälja.

<--2008

* Efter Diva köpte vi ännu en B-ponny (hade kvar Sonny då också, men då hade Saga tagit över honom) Det var då vi köpte Moflos Zauron  (Zarre). Han som ni kanske känner igen mest!

Hade honom i 4 underbara år, sålde han i år (2014). Det var han som lärde mig att rida "på riktigt". Det var han som var min första riktiga tävlingsponny. Han tog mig från knappt L:D upp till L:A.

Så mycket skratt och så mycket tårar. Vet inte hur många gånger jag ramlade av honom innan jag lyckades lära mig hur man sitter kvar på hans super bockar!=)

*Samtidigt som Zarre lånade vi en ponny som hette Why Light (Lillan). Hon hade inte blivit riden på ett tag när vi lånade henne, då hon blev skadad.

Så vi började sätta igång henne, hon var jätesnäll. Lite piggare än Zarre och dom andra.

Hann tävla henne på några tävlingar innan hon blev halt igen, och vi fick lämna tillbaka henne. Men jag gillade henne jättemycket! Hade hon inte blivit halt hade hon kunnat vinna hur många eller höga klasser som helst, hon hade så lätt för sig!


* Sen köpte vi en C-ponny som hette Miracos Little Star (Stjärnan). Hon var en tävlingsponny, men lite äldre.

Av den piggare modellen, men lite grövre.

Tävlade henne upp till L:B, men sen ville hon inte hoppa högre.

Hon var den första lite mer komplicerade ponnyn jag hade. Red man inte rätt stannade hon. Det var lite tråkigt, men vill inte hästen blir ju allt mycket svårare, så vi sålde henne till en liten ridskola i Älvsbyn där hon trivdes jättebra. Men hon hann inte stå där så länge innan hon fick en hjärn- sjukdom så att dom fick ta bort henne.


* Då lånade vi en till C-ponny. Snekkerups Baron (Bosse). Lånade honom av samma tjej som vi köpte Zarre av.

Han var en riktig snygging! Tävlade honom upp till L:B, men han ville inte heller hoppa högre. Hade ändå kvar honom ett tag bara för att han var så himla rolig att rida. Väldigt fin i dressyren också! Men sen lämnade vi tillbaka honom också.



* Efter Bosse började jag rida mammas storhäst. Ranka F. Och hon rider och tävlar jag ju fortfarande! Har tävlat henne upp till 110 cm nu. Men nästa år har vi som mål att hoppa 120 cm och känna oss säkra på det!

* Sen köpte vi ju då min nuvarande C-ponnny Nagar! När jag provred honom kände jag direkt att det var han jag ville ha! Min drömponny =)

Vi tävlar just nu Msv B, men målet är Msv A. Men han är också en ganska svår ponny, men en hjälte och ställer upp i nästan alla lägen!

* I sommras köpte vi ännu en C-ponny. Munsboro Lucinda (Lindy). Hon är bara 6 år. Har haft henne i typ 4-5 månader om jag inte tänker fel. Har debuterat L:A med henne utomhus.

Hon är lite bakskygg och spänd. Men hoppar allt man styr på vilket är skönt! Med lite jobb tror och hoppas jag hon blir en riktigt bra ponny! Hon har också så lätt för sig!!



Det var alla tror jag =) Har blivit några stycken. Men fler ska det bli! //Ronja

Presentation


Kul att du hittade hit. Jag heter Ronja och på den här bloggen får du läsa om mig och mina 4 hästar. Här skriver jag om träning, tävling och min vardag.

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards